Sportregisseurs in actie met de Toolbox van Sportbedrijf Rotterdam!

Sportregisseurs in actie met de Toolbox van Sportbedrijf Rotterdam!

Menno Bruins, Teammanager Sportregie bij Sportbedrijf Rotterdam


 

Door de wijkanalyse en de doelgroep te onderzoeken weet de sportregisseur precies welke doelgroepen er zijn in de wijk en wat voor aanbod er het beste aansluit. Ook wordt in de doelgroeponderzoeken meegenomen wat de motivaties en barrières zijn om deel te nemen aan sportactiviteiten. De sportregisseur zorgt ervoor dat sportaanbieders hier zo goed mogelijk van op de hoogte zijn en op inspelen. Heel concreet!

De behoeften van bewoners in de wijk centraal

Sportbedrijf Rotterdam heeft als doel om elke inwoner van Rotterdam in beweging te brengen. Door middel van uitgebreid social marketingonderzoek blijven ze continu op de hoogte van wat Rotterdammers nodig hebben om de drempel naar sport en beweging te overwinnen. Belangrijker nog is het begrijpen van wat ze motiveert om actief te blijven.

De sportregisseurs van Sportbedrijf Rotterdam bieden ondersteuning aan de sportaanbieders in Rotterdam, zodat zij optimaal kunnen inspelen op de behoeften van (potentiële) sporters en bewegers. Het Onderzoekshuis speelt een prominente rol in het uitvoeren van social marketingonderzoeken, waardoor de inspanningen van Sportbedrijf Rotterdam effectief worden gestuurd.


De Toolbox

Sportregie wordt ondersteund door een wijkanalyse, een inventarisatie van het sportaanbod en social marketingonderzoeken. De wijkanalyse biedt inzicht in de demografische samenstelling van de bevolking per wijk, inclusief leeftijd, opleidingsniveau, inkomensniveau, culturele achtergronden en gezondheidsstatistieken. De sportaanbodinventarisatie geeft een overzicht van het totale wekelijkse sportaanbod voor Rotterdammers, met inbegrip van het structurele aanbod van verschillende partijen als verenigingen en commerciële sportscholen.

Samen vormen deze instrumenten de toolbox waarmee sportregisseurs helder inzicht krijgen in de behoeften van de bewoners van een wijk. Dit stelt hen in staat om het sportaanbod optimaal af te stemmen op de specifieke wensen en vereisten van de lokale gemeenschap.

 

Om groepen mensen te bereiken speelt social marketingonderzoek een belangrijke rol. Daarin leren wij wat motivaties en barrières zijn om deel te nemen aan sport. Die kennis geven wij weer terug aan de sportmarkt. Ons streven is dat er meer structureel sportaanbod voor groepen mensen ontstaat en wij helpen hierbij.

Mystery sporters

Aanvullend worden ook mystery sporters ingezet om het sportaanbod in de wijk te testen en te evalueren.

Net als een mystery shopper beoordeelt een mystery sporter de huidige stand van zaken van het sportaanbod in de wijk. De komst van de mystery sporter wordt niet van tevoren aangekondigd; het is simpelweg iemand die deelneemt aan een proefles. Door het inzetten van een mystery sporter kunnen we uitspraken doen over de vindbaarheid, reactietijd, gastvrijheid en bewegwijzering van de locatie. Dit is zeer relevante feedback waar sportaanbieders mee aan de slag kunnen.

“Het social marketingonderzoek van het Onderzoekshuis heeft veel voor ons betekend. De motivaties en barrières van de doelgroep blijven handig en zeer herkenbaar om door Rotterdamse sportaanbieders op in te spelen. Social marketing is een prachtige manier om binnen te komen en mensen te verrassen.”

Kennismaken met het Sportbedrijf Rotterdam en haar sportregisseurs?

Ben je nieuwsgierig naar de aanpak van Sportbedrijf Rotterdam en haar sportregisseurs? Maak dan kennis met de regisseurs die altijd onderzoeken welke sport het beste past bij Rotterdammers.  

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.