Home » Aanbod » Kwalitatief onderzoek » Doelgroeponderzoek
Doelgroeponderzoek
Bij Het Onderzoekshuis gebruiken we de principes van social marketing om inzicht te krijgen in de achterliggende redenen en drijfveren van de doelgroep. Door marketingconcepten en -technieken toe te passen op maatschappelijke vraagstukken, richten we ons op het realiseren van duurzame gedragsverandering.
Ons onderzoek biedt meer dan alleen kwalitatieve data; het geeft diep inzicht in de leefwereld van de doelgroep. We brengen niet alleen in kaart wat hen motiveert, maar ook wat hen mogelijk tegenhoudt. Met deze inzichten kunnen effectieve interventies worden ontworpen die aansluiten op de behoeften en overtuigingen van de doelgroep.
Het resultaat? Gericht, ethisch verantwoord en praktisch toepasbare strategieën die gedragsverandering stimuleren en blijvende impact maken.
Het kwalitatieve onderzoek biedt ondersteuning voor:
- Het begrijpen van maatschappelijke vraagstukken
- Het evalueren en ontwikkelen van beleid
- Het vormgeven van programma’s en interventies
- Effectieve communicatie die doelgericht is
Focus op gedragsverandering
Ons onderzoek onderscheidt zich door de focus op gedragsverandering. Dit gaat verder en dieper dan kennisoverdracht. Gedrag veranderen is niet gelijk aan het vergroten van kennis: weten betekent niet automatisch doen. Herinneringen, ervaringen en associaties met een bepaald onderwerp opgeslagen in ons brein. Dit is vaak op onbewust niveau en wordt pas geactiveerd op het moment dat men geconfronteerd wordt met een bepaalde actie.
Probleemstelling
Het startpunt in onze werkzaamheden is het kaderen van het probleem. Wat houdt het probleem precies in? Wie is de doelgroep? En welk gedrag willen we specifiek veranderen bij de doelgroep? Dit brengen we in de eerste fase in kaart met een onderzoekskader. Het onderzoekskader vormt de basis voor het doelgroeponderzoek. Dit onderzoek is de basis voor een strategie en aanpak.
Kwalitatief onderzoek
Wij voeren kwalitatief onderzoek uit. Dit houdt in dat ons onderzoek in mindere mate kwantitatieve gegevens oplevert. Wij brengen vooral in kaart welke ervaringen en opvattingen mensen doen besluiten om gedrag positief te veranderen.
Wilt u meer inzicht krijgen in de leefwereld van uw doelgroep?
Of wilt u weten op welke wijze uw doelgroep het best bereikt kan worden?