Over ons

Het Onderzoekshuis bestaat uit een team van praktische onderzoekers en consultants met oog voor de maatschappij. Wij ondersteunen gemeenten en maatschappelijke organisaties in het realiseren van maatschappelijke impact. Dit doen we door de doelgroep heel goed te leren kennen en vervolgens inzet aan te laten sluiten op de belevingswereld.

Onze ambitie is door middel van kwalitatief onderzoek en de toepassing van marketingtechnieken- en tools de samenleving veiliger, duurzamer, gezonder en socialer te maken. Nu en voor de komende generaties.

Onderzoekshuis - Sheline van der Meer
Onderzoekshuis Sharda Siriram Lucy Schreutelkamp Mike Ajawaila Tessa de Groot Sheline van der Meer Ida Kersseboom

Onze visie

Onderzoek staat in onze gehele werkwijze centraal. Als we namelijk gedrag willen veranderen is het nodig dat we eerst begrijpen waarom mensen doen wat ze doen en wat hun houding is ten aanzien van het probleem. Diep inzicht in de belevingswereld van de doelgroep en haar behoeften is noodzakelijk om vervolgens relevante waarde te kunnen bieden in de dienstverlening. 

Onze onderzoeksmethodiek helpt maatschappelijke organisaties nog effectiever te zijn in het realiseren van gedragsverandering. Leren kijken door de ogen van de doelgroep geeft inzicht in de associaties, motivaties, ervaren barrières en behoeften van de doelgroep ten aanzien van het maatschappelijke vraagstuk.

Onderzoekshuis Tessa de Groot

Directeur en onderzoeker

Tessa de Groot

Gedreven door enthousiasme, nieuwsgierigheid en een flinke dosis energie wil ik verschil maken voor mensen die te maken hebben met maatschappelijke problematiek. Door creatieve, haalbare oplossingen te bieden die gebaseerd zijn op de behoeften van een doelgroep kunnen we dat verschil maken. 

Bij iedere opdracht ben ik onderdeel van het onderzoeksteam. In mijn ervaring als onderzoeker weet ik doelgroepen te bereiken en waardevolle input te vertalen naar een duidelijke aanpak.

Ik haal energie uit de verhalen en ervaringen van de respondenten. Die verhalen zijn de basis waarmee wij kansen identificeren en impact maken met onze opdrachtgevers.

Onderzoekshuis Ida Kersseboom

Projectmanager en onderzoeker

Ida Kersseboom

Marketing is een rode draad in mijn leven. Hoe mooi is het dat je je doelen haalt, omdat je met middelen,  de gewenste gedragsverandering bij mensen realiseert?

Ik begon met commerciële marketing, maar heb ontdekt dat social marketing, een extra dimensie geeft in mijn vak als marketeer.

Het begint met inzicht in de doelgroep. Bij het Onderzoekshuis praat ik vaak 1-op-1 met mensen, zie ik het gedrag en emotie.

Dit geeft zoveel inspiratie, omdat ik weet dat het met deze inzichten mogelijk is om onze opdrachtgevers antwoord te geven op het maatschappelijke vraagstuk.

Onderzoekshuis Sharda Siriram

Procesmanager

Sharda Siriram

Social Marketing wordt toegepast om positieve maatschappelijke of sociale veranderingen te creëren. 

Door met gedrag achter mensen bezig te zijn maakt mijn werk zo leuk!   Onze onderzoeksmethodiek is leren kijken door de ogen van de doelgroep en dat geeft de juiste inzichten in de beweegredenen, motivaties, drempels en behoeften van de doelgroep ten aanzien van het maatschappelijk vraagstuk.

De uitkomst hiervan zorgt voor duurzame positieve, veilige en gezonde gedragsveranderingen bij de doelgroep; hoe mooi is dat!

Onderzoekshuis - Lucy Schreutelkamp

Onderzoeker en consultant

Lucy Schreutelkamp

Sociale psychologie en de denkwijze van de mens heeft altijd mijn interesse gehad. Want zeg nu eerlijk, wat is interessanter dan de mens zelf?

Tijdens mijn studie Commerciële Economie in de minor Social Marketing en in de praktijk heb ik geleerd hoe kwalitatief diepte-onderzoek tot inzichten bij de doelgroep kan leiden, wat resulteert in een strategisch pakket met praktische handvatten voor de opdrachtgever.

Met elke uitkomst kan maatschappelijke winst behaald worden, zodat wij hier op langere termijn allemaal profijt van hebben. 

Onderzoekshuis Mike Ajawaila Tessa de Groot

Onderzoeker en consultant

Mike Ajawaila

Sinds 2017 werk ik bij Het Onderzoekshuis, voorheen W&I Group. Daarvoor had ik eerlijk gezegd nog nooit van social marketing gehoord.

In de afgelopen jaren heb ik gemerkt dat het een mooie bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van mensenlevens en de wereld.

Vanuit ons onderzoek en de gesprekken met tal van bewoners kan er gekeken worden naar manieren en middelen om woonsituaties veiliger te maken, financiële problematiek aan te pakken of de eigen gezondheid te verbeteren.

Alles ten goede van de doelgroep, dat is wat centraal staat.

Onderzoekshuis Sheline van der Meer

Onderzoeker en consultant

Sheline van der Meer

In mijn rol als onderzoeker en consultant kan ik mensen een stem geven, een stem wat een verhaal vormt, een verhaal wat een strategie vormt.

Mijn bijdrage aan een échte samenleving, waar draagvlak centraal staat, door de opdrachtgever en de doelgroep samen te brengen en wat de sleutel vormt tot sociale winst.

Geen dag is hetzelfde, geen onderzoek is hetzelfde, belangrijker nog; geen mens is hetzelfde. Het geeft voldoening om met de doelgroep in gesprek te gaan en écht te luisteren naar wat zij beleven rondom een onderwerp.

Wij geloven in een maatschappij waarin overheidsinstanties en maatschappelijke organisaties haar doelgroepen door en door kennen, waardoor zij samen een gezonde, duurzame of veilige omgeving creëren.

Ons onderzoek geeft inzicht in:

Het onderzoek van het Onderzoekshuis geeft diepe en heldere inzichten in wat maatschappelijke organisaties kunnen doen om mensen aan te zetten tot ander gedrag. Op basis van ons kwalitatieve onderzoek ontwikkel je campagnes of interventies voor gedragsverandering met positieve maatschappelijke effecten

Onze projecten

Wij helpen mee om onze opdrachtgevers antwoord te geven op maatschappelijke vraagstukken. Dit begint met social marketing waarbij de behoefte van de doelgroep voorop staat. Wil je meer weten over onze projecten?