Home » Aanbod » Strategie en advies » Pretesting
Pretesting
De effectiviteit van een campagne hangt veelal af van de manier waarop een boodschap en bijbehorende communicatiemiddelen ontvangen worden door de doelgroep. Om ervoor te zorgen dat de communicatie daadwerkelijk aansluit bij de behoeften van de doelgroep, is het aan te raden de boodschap en communicatiemiddelen vóór het lanceren van een campagne te testen bij de doelgroep; ofwel het uitvoeren van een pretest.
Het belang van een pretest
Door middel van een pretest brengen wij in kaart hoe de communicatiemiddelen en -boodschap worden ervaren door de doelgroep en wat volgens hen de verbeterpunten zijn. Wij zorgen ervoor dat de resultaten van de pretest ruim voor de lancering van de campagne worden aangeleverd, zodat uw communicatieteam voldoende tijd heeft om eventuele aanpassingen te verwerken.
Methodiek
Bij het uitvoeren van een pretest wordt gebruik gemaakt van kwalitatief onderzoek. De communicatie kan voorgelegd worden door middel van een focusgroep, of diepte-interviews. Binnen de pretest is het mogelijk reeds ontwikkelde materialen voor te leggen aan de doelgroep, of moodboards en overig associatieve middelen te testen. De wijze waarop communicatie wordt voorgelegd is altijd in afstemming met onze opdrachtgevers. De resultaten worden opgeleverd in de vorm van een rapportage en presentatie.
Het resultaat van de pretest wordt praktisch opgeleverd:
- De associaties van de doelgroep bij het concept
- De informatie of content die het meest opvalt
- Inzicht in wat volgens de doelgroep nog ontbreekt
- Feedback op visuele uitwerking
- Het effect op gedrag: zet het concept aan tot actie?
Heeft u interesse in het testen van een boodschap, diverse communicatiemiddelen, of een volledige campagne?
Wij brengen graag de mogelijkheden voor u in kaart.