Training Impact meten

Een training waarin je leert om impact te meten die je niet alleen in KPI’s vangt

Onderzoekshuis - Tessa de Groot - Lucy Schreutelkamp

Duur

Vorm

Tijd

Investering

2 dagen

Incompany
5-15 personen

9.30 - 16.30 uur

€ 5.750
Incl. materialen, excl. locatie/lunch

Duur: 2 dag

Vorm: Incompany 5-15 personen

Tijd: 09.30 -16.30

Investering: €5.750

incl. materialen, excl. locatie

Je hebt inzicht in cijfers, maar wat zeggen ze nou echt? Eigenlijk niet zoveel. Je weet dat er op andere vlakken veel is bereikt, maar dat blijft onzichtbaar in je KPI’s. En dat is ook impact. In deze training ontdek je hoe je naast cijfers ook verhalen en inzichten vangt en zo een meetstrategie ontwikkelt die richting geeft, partners overtuigt en leidt tot blijvende verandering. Cijfers vertellen nooit het hele verhaal en daarmee mis je niet alleen eigen inzichten, maar ook wat er gebeurt bij de mensen om wie het gaat.

Wat als iemand niet z'n diploma haalt, maar wel een ruzie oplost en op tijd komt. Dat is óók impact. Maar dat zie je niet in een Excel-bestand. Hoe je dit moet doen, kun je leren.

Over de training

In compacte en praktische stappen leer je verder te kijken dan cijfers en KPI’s en ontwikkel je een meetmodel dat aansluit bij jouw praktijk. Zo krijg je inzicht in wat je initiatief betekent, kun je waar nodig bijsturen en laat je met overtuiging verantwoording zien richting partners en financiers.

Voor wie

Deze tweedaagse training is ontwikkeld voor professionals bij gemeenten en kleine tot middelgrote publieke organisaties die maatschappelijke impact zichtbaar willen maken. Je kijkt verder dan alleen naar KPI’s en wil ontdekken hoe je maatschappelijke impact zichtbaar maakt. De training is op hbo-niveau. Iedere incompanytraining wordt op maat gemaakt, waarbij we rekening houden met het kennisniveau en de ervaring van de groep.

Na deelname ontvang je een certificaat dat je nieuwe kennis en vaardigheden onderstreept.

De gastles van Tessa was een van die sessies die meteen binnenkomt. Vol energie, humor en overtuiging namen ze onze studenten mee in de wereld van impactmeting, niet als droge theorie, maar als iets wat leeft, beweegt en betekenis geeft aan wat je doet. Ze lieten zien hoe je impact kunt meten, hoe ze de wijken echt ingaan en vooral waarom het ertoe doet. Haar open manier van vertellen en het tastbaar maken van eigen projecten zorgden voor een goede koppeling met waar de studenten mee bezig waren op dat moment. Studenten noemden het inspirerend, concreet en relevant. De positieve energie bleef nog lang hangen bij de studenten.

Resultaat

Na het volgen van deze training:

Heb je een helder beeld van wat impact betekent. Voor wie je verschil maakt en hoe dat bijdraagt aan jouw organisatie en strategie.

Begrijp je de Theory of Change en kun je deze theorie vertalen naar een methode om de impact te meten van jouw organisatie, project of programma.

Heb je KPI’s opgesteld die zowel kwantitatief inzicht geven als verrijkt zijn met het echte verhaal achter de cijfers.

Heb je inzicht in hoe je nul- en eindmetingen inzet en welke onderzoeks-methoden het best passen bij jouw doelgroep.

Heb je je eigen meetmodel ontworpen en indicatoren bepaald aan de hand van een praktijkcasus die je later opnieuw kunt inzetten.

Programma

Dag 1: Fundament leggen: begrijpen en ontwerpen

  • Introductie & context: wat verstaan we onder maatschappelijke impact? Voor wie maak je verschil en op welke manier?
  • Van cijfers naar verhalen: Je ontdekt waarom KPI’s en data alleen niet genoeg zijn en hoe je het echte verhaal achter de cijfers kan vangen.
  • Theory of Change:
    – Uitleg van de logica: van gewenste verandering naar resultaten, activiteiten en middelen.
    – Benoemen van de aannames: waarom denk je dat deze activiteiten tot de gewenste resultaten leiden?
  • KPI’s formuleren: eerste oefening in het koppelen van kwantitatieve én kwalitatieve indicatoren aan de gewenste verandering.
  • Thema: van maatschappelijke ambitie naar meetbaar plan.

 

Resultaat dag 1: je hebt een eerste Theory of Change (ToC) van je eigen initiatief ontwikkeld, waarin je aannames en KPI’s concreet en toepasbaar zijn gemaakt vanuit jouw dagelijkse praktijk en gewenste impact.

Dag 2: Toepassen, meten en verankeren

  • Terugblik dag 1: uitwisselen van Theory of Change-schema’s en leerpunten.
  • Onderzoek- en meetinstrumenten bepalen: Nul-, tussen- en eindmetingen: wat meten ze en waarom zijn ze belangrijk?Met voorbeelden en toepassingen: enquêtes, interviews, monitoringtools.
  • Koppeling meetinstrumenten met aannames: welk instrument helpt welke aanname te toetsen.
  • Casusoefening: werk je eigen meetmodel uit met indicatoren en onderzoeksmethoden.
  • Reflectie & strategie: wat betekent impactmeting voor jouw organisatie en hoe vertaal je dit naar beleid, interventies of strategie?
  • Afsluiting: hoe neem je dit direct mee in je eigen praktijk en zorg je dat je aanpak blijvende verandering ondersteunt?

 

Resultaat dag 2: je hebt je Theory of Change  uitgewerkt tot een meetmodel met indicatoren en onderzoeksinstrumenten en je weet hoe je aannames omzet naar bewijs dat richting geeft aan een duurzame strategie voor impact.

Het onderzoekshuis

Bij Het Onderzoekshuis werken we dagelijks samen met beleidsprofessionals, communicatieadviseurs, wijkregisseurs, bestuurders, sociale ondernemers en docenten. Vanuit die praktijkervaring geven we trainingen, inspiratiesessies en gastcolleges en brengen we de nieuwste inzichten samen met jouw werkpraktijk. 

Over de trainers

Onderzoekshuis Tessa de Groot

Tessa de Groot

Tessa de Groot is specialist in social marketing, communicatie en branding. Ze geeft al jaren trainingen, gastcolleges, workshops en presentaties aan maatschappelijke organisaties en Hogescholen over doelgroepsegmentatie, emotionele beslissystemen, sociale campagnes en het maken van impact door verhalen achter de cijfers. 

Onderzoekshuis Ida Kersseboom

Ida Kersseboom

Ida Kersseboom vertelt als ervaren gedragsveranderaar graag over doelgroepsegmentatie en gedragsverandering in presentaties en trainingen. Zij vertelt graag hoe je marketing inzet in relatie tot gedragsverandering, waarbij het gaat om gedragsvoorkeur in plaats van merkvoorkeur. Ook is ze benieuwd naar jouw verhaal.

Onderzoekshuis Sheline van der Meer

Sheline van der Meer

Sheline van der Meer spreekt dagelijks met (kwetsbare) doelgroepen over diverse thema’s en is een ervaren trainer. De verhalen vertaalt ze naar concrete inzichten en oplossingen  Door te luisteren laat ze zien hoe je doelgroepen beter kunt begrijpen en ondersteunen. Zo helpt ze gemeenten en maatschappelijke organisaties met hun vraagstuk.

Wie gingen je voor…

Wil jij deze training volgen of meer informatie?

Bel, app of mail met Ida Kersseboom

M: 06-25557911
E: ida@onderzoekshuis.nl
 
Deze trainingen zijn ook op maat te boeken of als verkorte kennis- of inspiratiesessie die jou verder brengt.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Naam*