Training : Wie is jouw Doelgroep

Een training waarin je duikt in de wereld van je doelgroep en ontdekt wat ze drijft

Onderzoekshuis - Tessa de Groot - Lucy Schreutelkamp

Duur

Vorm

Tijd

Investering

0,5 dag

Incompany
5-15 personen

09.30 - 12.30 uur
13.30 - 16.30 uur

€ 1.695
Incl. materialen, excl. locatie

Duur: 0,5 dag

Vorm: Incompany 5-15 personen

Tijd: 09.30 -12.30 , 13.30 – 16.30

Investering: €1.695

incl. materialen, excl. locatie

Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken, maar merkt dat je boodschap niet echt landt. Het blijft te algemeen, je mist aansluiting en uiteindelijk bereik je precies díe mensen niet voor wie je het doet. Je doelgroep voelt ongrijpbaar en hun drijfveren en barrières blijven onder de radar. In deze training leer je hoe je je doelgroep scherp in beeld krijgt, ontdek je wat ze drijft en hoe je jouw beleid, communicatie of interventies zo afstemt zodat ze aansluiten en effect hebben.

De sessie over doelgroepsegmentatie opende echt onze ogen voor nieuwe kansen. Het hielp ons om onze boodschap scherper en effectiever over te brengen.

Over de training

Deze praktische training laat zien waar effectieve communicatie en beleid begint: bij een scherp beeld van je doelgroep. Je leert waarom één algemene boodschap vaak niet werkt en hoe je kunt segmenteren op basis van houding, gedrag en behoeften. Met praktische oefeningen duik je in motivaties, barrières en leefwereld, zodat jouw aanbod en communicatie écht aansluiten.

Voor wie

Deze training is bedoeld voor professionals die in hun werk scherp zicht willen krijgen op hun doelgroep om beleid, communicatie en interventies effectiever te maken. Denk aan beleidsadviseurs die met burgerinzicht aan de slag willen, onderzoekers die hun kwalitatieve methoden willen verdiepen, (social) marketingprofessionals, medewerkers in het sociaal domein die doelgroepgericht willen werken en programmamakers of ontwerpers van interventies. De training is op hbo-niveau en bedoeld voor professionals werkzaam bij publieke organisaties, zoals gemeenten, provincies en uitvoeringsorganisaties. Iedere incompanytraining wordt op maat gemaakt, waarbij we rekening houden met het kennisniveau en de ervaring van de groep.

Na deelname ontvang je een certificaat dat je nieuwe kennis en vaardigheden onderstreept.

Resultaat

Na het volgen van deze training:

Leer je welke stappen je kunt inzetten om om doelgroepen te vinden, te bereiken en te begrijpen (find, connect, deepen) in relatie tot een maatschappelijk vraagstuk.

Heb je geleerd hoe je mensen in hun eigen leefwereld opzoekt en aansluit bij hun context, voor gelijkwaardig contact en vertrouwen, ook wel ‘smelten’ met de doelgroep genoemd.

Kun je doelgroep-segmentatie uitvoeren op basis van gedrag, motivatie en behoeften en een keuze maken in de groep die je als eerste wil bereiken in je aanpak.

Beschik je over concrete vaardigheden om verdiepende vragen te stellen, waardoor je rijkere, bruikbare inzichten ophaalt die verder gaan dan oppervlakkige data.

Ben je in staat je beleid, inzet of communicatie scherper af te stemmen op subgroepen, waardoor je aanbod meer effect heeft en daadwerkelijk aansluit bij de doelgroep.

Programma

Dagdeeltraining:

“Wie is jouw doelgroep?”

  • Kennismaking met deelnemers en hun praktijkvragen
  • Waarom één algemene boodschap meestal niet werkt
  •  Korte uitleg van drie stappen in de FCD-methodiek
  • Voorbeelden uit praktijkcases waarin dit wordt toegepast
  • In groepjes werken met realistische doelgroepprofielen
    (bijvoorbeeld jongeren met mentale druk, ouderen in sociaal isolement, werkzoekende zonder digitale vaardigheden)
  • Segmenteren op houding, gedrag en behoeften
  • Verkennen van motivaties, barrières en leefwereld
  • Presentatie per groepje
  • Bespreken: wat heb je geleerd over benadering en inzicht?
  • Vertaling naar de eigen praktijk: hoe gebruik je FCD in jouw werk?
  • Samenvatting belangrijkste inzichten

Het onderzoekshuis

Bij Het Onderzoekshuis werken we dagelijks samen met beleidsprofessionals, communicatieadviseurs, wijkregisseurs, bestuurders, sociale ondernemers en docenten. Vanuit die praktijkervaring geven we trainingen, inspiratiesessies en gastcolleges en brengen we de nieuwste inzichten samen met jouw werkpraktijk. 

Over de trainers

Onderzoekshuis Tessa de Groot

Tessa de Groot

Tessa de Groot is specialist in social marketing, communicatie en branding. Ze geeft al jaren trainingen, gastcolleges, workshops en presentaties aan maatschappelijke organisaties en Hogescholen over doelgroepsegmentatie, emotionele beslissystemen, sociale campagnes en het maken van impact door verhalen achter de cijfers. 

Onderzoekshuis Ida Kersseboom

Ida Kersseboom

Ida Kersseboom vertelt als ervaren gedragsveranderaar graag over gedragsverandering in presentaties en trainingen. Dit alles begint met doelgroepsegmentatie. Als social marketeer vertelt zij graag hoe je marketing inzet in relatie tot gedragsverandering, waarbij het gaat om gedragsvoorkeur in plaats van merkvoorkeur. Ze is benieuwd naar jouw verhaal!

Onderzoekshuis Sheline van der Meer

Sheline van der Meer

Sheline van der Meer spreekt dagelijks met (kwetsbare) doelgroepen over diverse thema’s en is een ervaren trainer. De verhalen vertaalt ze naar concrete inzichten en oplossingen  Door te luisteren laat ze zien hoe je doelgroepen beter kunt begrijpen en ondersteunen. Zo helpt ze gemeenten en maatschappelijke organisaties met hun vraagstuk.

Wie je voor gingen… 

Wil jij deze training volgen of meer informatie?

Bel, app of mail met Ida Kersseboom

M: 06-25557911
E: ida@onderzoekshuis.nl
 
Deze trainingen zijn ook op maat te boeken of als verkorte kennis- of inspiratiesessie die jou verder brengt.
DSC09004_60G

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Naam*