Veelgestelde vragen

Onderzoekshuis - Sheline van der Meer

Categorieën

Over social marketing

Onze werkwijze

Over social marketing

Social media heeft niets met social marketing te maken. Social marketing is marketing, maar dan gericht op maatschappelijke vraagstukken met als doel gezonder, duurzamer of veiliger gedrag voor het behalen van maatschappelijke winst. 

Bij maatschappelijk thema’s gaat het om ander gedrag dat je wenst bij groepen mensen voor thema’s waar ze niet altijd op zitten te wachten. Je wilt bijvoorbeeld dat jongeren water gaan drinken in plaats van frisdrank, omdat het gezonder is. Maatschappelijke thema’s vereisen een andere aanpak dan bij commerciële marketing, waarbij het draait om merkvoorkeur. Gedragsverandering teweeg brengen is hierdoor lastiger. Middels kwalitatief behoefteonderzoek onder groepen mensen verdiepen wij ons in de belevingswereld van de doelgroep. Waarom zijn mensen geneigd om iets wel of niet te doen? Waar zitten er haakjes zodat ze water gaan drinken.

Waar het bij commerciële marketing draait om verkopen en over klanten gaat, spreken we bij social marketing over mensen. En dan nog specifieker: bewoners, medewerkers, ouders, jongeren en ga zo maar door. Het gaat hierbij over het beïnvloeden van gezonder, duurzamer of veiliger gedrag en het behalen maatschappelijke winst.

Bij commerciële marketing zijn de concurrenten organisaties in dezelfde branche en draait het om merkvoorkeur. Bij sociale marketing om gedragsverandering van mensen waar een maatschappelijk vraagstuk aan ten grondslag ligt. De concurrent is het concurrerende gedrag.

Onze werkwijze

Wij doen kwalititatief onderzoek en leveren kwalitatieve data op in onze social marketing rapportages. Wij gebruiken ter verduidelijking en onderbouwende technieken en tools uit de commerciële marketing in onze rapportages, maar dan toegepast op gedragsgerelateerde sociale vraagstukken.

Aanvullend gebruiken wij ook kwantitatieve data. Voor het bepalen van de doelgroep en het aantonen van de onderzoekspopulatie. Dit draagt bij aan de mate van validiteit van het onderzoek. Ook voeren wij kwantitatief onderzoek uit, maar voegen daar altijd een verdiepende kwalitatieve laag aan toe.

Het resultaat van ons onderzoek wordt opgeleverd in een praktisch gestyled rapport met inzichten die gebruikt kunnen worden voor opstellen of onderbouwing van beleid en programmering, maar zeker ook voor het bepalen van de strategie omdat het ook handvatten geeft voor een interventie, campagne of communicatie uiting.

Het resultaat van ons onderzoek wordt opgeleverd in een praktisch gestyled rapport met inzichten die gebruikt kunnen worden voor opstellen of onderbouwing van beleid en programmering, maar zeker ook voor het bepalen van de strategie omdat het ook handvatten geeft voor een interventie, campagne of communicatie uiting. 

De vraag is of je dit wilt. Hou zeker ook rekening met nieuwe inzichten. Het kan zijn dat vermoedens worden bevestigd, maar wij vinden aanvullend ook altijd nieuwe inzichten voor onze opdrachtgevers.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.