Kwalitatief Onderzoek
Om gedrag succesvol te beïnvloeden, is het nodig dat je weet waarom mensen doen wat ze doen.
Kwalitatief onderzoek helpt om het gedrag van de doelgroep te begrijpen om vervolgens passende inzet te ontwerpen. Wij werken vanuit de social marketing methodiek. Dit houdt in dat we vanuit het onderzoek kijken hoe marketingtechnieken- en tools ingezet kunnen worden om de gewenste gedragsverandering te realiseren.
Het kwalitatieve onderzoek biedt inzichten en ondersteuning voor:
- Het begrijpen van maatschappelijke vraagstukken
- Het evalueren en ontwikkelen van beleid
- Het vormgeven van programma’s en interventies
- Effectieve communicatie die doelgericht is
Diep inzicht in de doelgroep
Ons onderzoek is een sterke aanvulling op reeds beschikbare kwantitatieve data. Het geeft immers verdieping: wat speelt er binnen de doelgroep? En hoe is de doelgroep te motiveren tot ander gedrag?
Wij onderzoeken en analyseren de achterliggende waarden, overtuigingen en houding van de doelgroep en leveren een blauwdruk van hun sociale identiteit. Heldere inzichten uit onderzoek kunnen soms met kleine aanpassingen de huidige aanpak versterken of de basis vormen voor een geheel nieuwe aanpak.
Met onze methodiek waar onderzoek en social marketing elkaar versterken, maak je duidelijke en onderbouwde keuzes waarbij de doelgroep centraal staat.
Onderzoekshuis ondersteunt organisaties
met verschillende typen onderzoek:
Doelgroeponderzoek
Wat zijn de haakjes voor gedragsverandering? Wij brengen de emotionele drijfveren die van invloed zijn op het gedrag van uw doelgroep in kaart.
Nulmeting en evaluatie
Het meten is belangrijk voor het zichtbaar maken van eigen resultaten en het valideren van de aanpak en voor het meten van de effectiviteit bij de doelgroep.
Onderzoeksmethodes
Door middel van semi-gestructureerde interviews, groepsinterviews en associatief onderzoek gaan wij op een laagdrempelige manier in gesprek met de doelgroep.
Literatuuronderzoek
Op basis van literatuuronderzoek wordt in kaart gebracht wat al bekend is over het probleem en de doelgroep. Dit is de basis voor het onderzoekskader.
Pretesting
Een pretest geeft altijd nieuwe inzichten. Soms zijn er grotere aanpassingen nodig op een concept en soms kun je kleine nuances aanbrengen.