Sociale marketing – 10 stappenplan (3 dagen)

In deze drie-daagse training maken we een compleet plan waarbij de doelgroep en stakeholders zijn betrokken. We benadrukken de toegevoegde waarde van sociale marketing in de ontwikkeling van sociaal beleid, het ontwerpen van een strategie en de uitvoering van interventies.

Onderzoekshuis - Tessa de Groot - Lucy Schreutelkamp

In deze training benadrukken we de toegevoegde waarde van sociale marketing in de ontwikkeling van sociaal beleid, het ontwerpen van een strategie en de uitvoering van interventies. In de gehele training staat het realiseren van gedragsverandering bij de doelgroep centraal.

We duiken diep in het vraagstuk én in de doelgroep. Tijdens de training maken we een volledige stakeholdersanalyse die de basis vormt voor de marketingmix. In de marketingmix behandelen we de volgende P’s: persona, positionering, product, prijs, plaats, promotie en partners. Vervolgens kijken we naar de wijze waarop interventies gemonitord en geëvalueerd kunnen worden en wat de meest relevante KPI’s zijn.

Sociale marketing heeft als doel om interventies, programma’s en communicatie rond maatschappelijke vraagstukken nog beter te laten aansluiten bij de leefwereld en behoeften van een doelgroep. In onze aanpak combineren we theorie, onderzoek en best practices om te komen tot een effectief en duurzaam marketingconcept die de doelgroep beweegt tot ander gedrag.

 

Resultaat

Na deze driedaagse training heb jij inzicht in 10 stappen van een strategisch sociale marketing plan. Het vraagstuk is afgebakend, de doelgroepsegmenten zijn in kaart gebracht en je hebt zicht op de betrokken stakeholders. Dit is de basis om een strategie op te stellen aan de hand van de 6 P’s uit de marketingmix. Tijdens de laatste dag van de training gaan we dieper in op het monitoren en evalueren van een interventie en het opstellen van de juiste KPI’s.

 

Voor wie?

Deze training is voor iedere professional die in zijn werk te maken heeft met een maatschappelijk of gedragsgerelateerd vraagstuk. Wij werken regelmatig samen met beleidsmakers, communicatieadviseurs, wijkregisseurs, bestuurders van stichtingen, sociale ondernemers en docenten.

Wil je weten of deze training bij jouw werkveld past?
Neem dan contact op met Ida Kersseboom via ida@onderzoekshuis.nl of 06-24557911.

 

Niveau en voorkennis

Hbo-niveau, basiskennis sociale marketing

 

Onderwerpen tijdens de training

Dag 1: Het vraagstuk

  • Afbakening van het vraagstuk
  • Segmentatie van de doelgroep
  • Gedragsfocus voor aanpak
  • Factoren die van invloed zijn (macroniveau)
  • Stakeholdersanalyse

 

Dag 2: De strategie

Marketingmix

  • Persona: (sub)segmenten die inzicht geven in de leefwereld van de doelgroep
  • Positionering: aansluiting bij de doelgroepen (hoe)
  • Product: het gewenste gedrag dat we van de doelgroep vragen, de voordelen die de doelgroep hiermee associeert en tastbare diensten en producten die hiermee samenhangen
  • Prijs: de kosten die de doelgroep associeert met het uitvoeren van het gedrag. Marketingmix inzetten (strategie). De prijs is de prijs die je betaalt met het uitvoeren van het gedrag. De baten staan ertegenover
  • Plaats: het aantrekkelijk maken van de plaats
  • Partners: welke stakeholders dienen betrokken te worden
  • Promotie: de boodschap, tone of voice, afzenders en kanalen in de communicatie

 

Dag 3: Monitoring en evaluatie

Verschillende metingen

  • KPI’s opstellen
  • Nulmeting, monitoring en evaluatie
  • Het Impactmodel
  • Inputs
  • Outputs
  • Outcomes
  • Impact
Onderzoekshuis - Tessa de Groot - De kracht van onderzoek

De trainer - Tessa de Groot

Tessa geeft trainingen en presentaties voor diverse maatschappelijke organisaties in Nederland over onderwerpen als het segmenteren van de doelgroep, emotionele beslissystemen en de kracht van sociale campagnes. Zij is gespecialiseerd in social marketing, communicatie en branding. Voor de minor Social Marketing (Instituut voor Commercieel Management) op de Hogeschool Rotterdam heeft Tessa samen met de hoofddocent van de opleiding het praktijkgedeelte van de minor meer dan vijf verzorgd. Ook geeft Tessa verdiepende sociale marketing trainingen en workshops voor o.a. JOGG-gemeenten in heel Nederland en Sportbedrijf Rotterdam.

Liever een incompany training?

Neem dan contact op met Ida Kersseboom via ida@onderzoekshuis.nl of 06-24557911.

 

Duur en investering

De investering voor deze driedaagse training bedraagt € 2.495,- inclusief BTW, trainingsmateriaal en een lunch. Het maximum aantal deelnemers is 12.

Meld je aan!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Adres*

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.