Basistraining sociale marketing (2 dagen)

Interventies en communicaties  ontwikkelen op basis van de behoeften van de doelgroep. In deze basistraining laten we jouw team kennismaken met de principes van social marketing. 

Onderzoekshuis - Tessa de Groot - Lucy Schreutelkamp

Deze twee daagse training is voor teams en organisaties die kennis willen maken met social marketing. Tijdens  deze training dagen we je uit om het maatschappelijke vraagstuk  te bekijken door de ogen van jouw doelgroep. Hoe ervaart zij het probleem? Welke kansen ziet zij? En waar heeft zij behoefte aan? In de gehele training staat het realiseren van gedragsverandering bij de doelgroep centraal. We segmenteren de doelgroep en kiezen een haalbare, realistische doelstelling. De doelgroep en haar behoeften vormen de basis voor het ontwerpen van concrete inzet. De inzet prioriteren we vervolgens aan de hand van een effort benefit matrix.

Social marketing heeft als doel om interventies, programma’s en communicatie rond maatschappelijke vraagstukken nog beter te laten aansluiten bij de leefwereld en de behoeften van een doelgroep. In onze aanpak combineren we theorie, onderzoek en best practices om tot een effectief en duurzaam marketingconcept te komen dat de doelgroep beweegt tot ander gedrag.

Resultaat

Na deze tweedaagse training weet jij verschillende segmenten van elkaar te onderscheiden. Ook heb je zicht op welke wijze je de drijfveren van jouw doelgroep in kaart kan brengen en vervolgens vertaalt naar relevante inzet in de aanpak van het maatschappelijke vraagstuk, altijd met het doel om gedragsverandering te realiseren bij jouw doelgroep.

Werken jullie als team of organisatie aan een specifiek thema of vraagstuk? Dan kunnen wij dit uiteraard verwerken in de training. 

Voor wie?

Deze training is voor iedere professional die in zijn werk te maken heeft met een maatschappelijk of gedragsgerelateerd vraagstuk. Wij werken regelmatig samen met beleidsmakers, communicatieadviseurs, wijkregisseurs, bestuurders van stichtingen, sociale ondernemers en docenten. 

 

Onderwerpen tijdens de training

Dag 1: Het vraagstuk

  • Afbakening van het vraagstuk
  • Segmentatie van de doelgroep
  • Gedragsfocus voor aanpak
  • Factoren die van invloed zijn (macroniveau)

Dag 2: Inzet en communicatie

  • Een persona: drijfveren, motivaties, drempels en behoeften
  • Vertaling naar concrete inzet
  • Effort Benefit Matrix: quick wins en long term strategy

 

Kosten

De investering voor deze tweedaagse groepstraining bedraagt  € 4.495,- exclusief (21 % BTW).  Het trainingsmateriaal en een lunch is inbegrepen. Het maximum aantal deelnemers is 15 personen. Wil jij deze training voor jouw organisatie of team inkopen? Neem dan contact op met Ida Kersseboom via  ida@onderzoekshuis.nl of 06-24557911. 

Niveau en voorkennis

Hbo-niveau, geen voorkennis vereist.

Wanneer?

De twee trainingsdagen  worden  in overleg  ingepland. 

Waar?

Wij kunnen de training bij jullie op locatie verzorgen. Ook is het mogelijk om de training bij ons op kantoor te organiseren. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden. 

Onderzoekshuis - Tessa de Groot - De kracht van onderzoek

De trainer - Tessa de Groot

Tessa geeft trainingen en presentaties voor diverse maatschappelijke organisaties in Nederland over onderwerpen als het segmenteren van de doelgroep, emotionele beslissystemen en de kracht van sociale campagnes. Zij is gespecialiseerd in social marketing, communicatie en branding. Voor de minor Social Marketing (Instituut voor Commercieel Management) op de Hogeschool Rotterdam heeft Tessa samen met de hoofddocent van de opleiding het praktijkgedeelte van de minor meer dan vijf verzorgd. Ook geeft Tessa verdiepende sociale marketing trainingen en workshops voor o.a. JOGG-gemeenten in heel Nederland en Sportbedrijf Rotterdam.

Meld je aan!

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Adres*

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.