Onderzoek

Om gedrag succesvol te beïnvloeden, is het nodig dat je weet waarom mensen doen wat ze doen.

Kwalitatief onderzoek helpt om het gedrag van de doelgroep te begrijpen om vervolgens passende inzet te ontwerpen. Wij werken vanuit de social marketing methodiek. Dit houdt in dat we vanuit het onderzoek kijken hoe marketingtechnieken- en tools ingezet kunnen worden om de gewenste gedragsverandering te realiseren. Het onderzoek zorgt voor:

  • Richting voor beleid en de programmering
  • Inzicht in kansrijke interventies
  • Handvatten voor de communicatie en campagnes
Onderzoekshuis - Tessa de Groot - Lucy Schreutelkamp
Onderzoekshuis Sheline van der Meer

Diep inzicht in de doelgroep

Ons onderzoek is een sterke aanvulling op reeds beschikbare kwantitatieve data. Het geeft immers verdieping: wat speelt er binnen de doelgroep? En hoe is de doelgroep te motiveren tot ander gedrag?

Wij onderzoeken en analyseren de achterliggende waarden, overtuigingen en houding van de doelgroep en leveren een blauwdruk van hun sociale identiteit. Heldere inzichten uit onderzoek kunnen soms met kleine aanpassingen de huidige aanpak versterken of de basis vormen voor een geheel nieuwe aanpak.

Met onze methodiek waar onderzoek en social marketing elkaar versterken, maak je duidelijke en onderbouwde keuzes waarbij de doelgroep centraal staat.

Onderzoekshuis ondersteunt organisaties
met verschillende typen onderzoek:

Onderzoekshuis Doelgroeponderzoek

Doelgroeponderzoek

Wat zijn de haakjes voor gedragsverandering? Wij brengen de emotionele drijfveren die van invloed zijn op het gedrag van uw doelgroep in kaart.

Onderzoekshuis Nulmeting Evaluatie

Nulmeting en evaluatie

Het meten is belangrijk voor het zichtbaar maken van eigen resultaten en het valideren van de aanpak en voor het meten van de effectiviteit bij de doelgroep.

Onderzoekshuis - Onderzoekmethodes

Onderzoeksmethodes

Door middel van semi-gestructureerde interviews, groepsinterviews en associatief onderzoek gaan wij op een laagdrempelige manier in gesprek met de doelgroep.

Onderzoekshuis Onderzoek

Literatuuronderzoek

Op basis van literatuuronderzoek wordt in kaart gebracht wat al bekend is over het probleem en de doelgroep. Dit is de basis voor het onderzoekskader.

Onderzoekshuis Pretesting

Pretesting

Een pretest geeft altijd nieuwe inzichten. Soms zijn er grotere aanpassingen nodig op een concept en soms kun je kleine nuances aanbrengen.