Sportbedrijf Rotterdam kiest voor een wijkgerichte aanpak voor alle bewoners in Rotterdam

Sportbedrijf Rotterdam kiest voor een wijkgerichte aanpak - Menno Bruins

Menno Bruins, Teammanager Sportregie bij Sportbedrijf Rotterdam


 

Sport is voor mij iets extra’s in het leven en in deze branche is altijd iets te winnen. In 2015 ben ik begonnen als Sportregisseur bij Gemeente Rotterdam. Vanaf 2018 werd Sportregie ondergebracht bij Sportbedrijf Rotterdam. Tot 2015 was de aanpak om Rotterdammers meer in beweging te laten komen heel anders dan nu. Door social marketing is Sportregie geworden wat het is, de doelgroep staat centraal. De onderzoeken hebben voor de fundering van onze aanpak en methodiek gezorgd.

Een optimaal sport- en beweegaanbod in alle wijken van de stad 

Sportbedrijf Rotterdam heeft onder andere als opdracht om een optimaal sport- en beweegaanbod in alle wijken van de stad te creëren. De Sportregisseurs van Sportbedrijf Rotterdam ondersteunen de Rotterdamse sportaanbieders om zo goed mogelijk in te spelen op de behoefte van (potentiële) sporters en bewegers. De social marketing onderzoeken van Het Onderzoekshuis spelen hierin een prominente rol. Dit vormt de basis voor ondersteuning op veel verschillende onderwerpen.


Wat social marketing onderzoek heeft betekend voor het Sportbedrijf Rotterdam


“Social marketing heeft onze aanpak veranderd. Doordat wij onze opgedane kennis en inzichten gingen delen met andere gemeenten, ontstond er veel meer belangstelling en zijn we destijds masterclasses gaan organiseren.”

 

Wat aanvankelijk begon als een uitgebreid onderzoek naar levensfasen, heeft zich ontwikkeld tot een nauwgezette focus op wijkniveau en specifieke bevolkingsgroepen in Rotterdam. Daarnaast zijn de beweegredenen (voorheen bekend als beweegidentiteiten) vastgesteld. Dit zijn onderscheidende elementen die Rotterdammers ervaren bij het beoefenen van sport. Een sporter/beweger kan een voorkeur hebben voor presteren, ontmoeten of beleven  in de sportactiviteiten. Deze onderscheidende beweegredenen dienen als belangrijk inzicht voor het werk van de Sportregisseurs.

Sportbedrijf Rotterdam heeft een inspirerende missie: elke Rotterdammer in beweging krijgen. Met een jarenlange inzet van social marketingonderzoek verkennen ze voortdurend wat Rotterdammers nodig hebben om de drempel naar sport en beweging te overwinnen. En nog belangrijker, wat ze motiveert om actief te blijven. 

 

Een mooi voorbeeld van een social marketing inzicht is dat sportaanbod voor Rotterdammers met een islamitische geloofsovertuiging soms nog meer waarde heeft als het gescheiden wordt aangeboden, voor mannen en vrouwen apart. Dit geldt niet altijd voor iedereen, maar dit inzicht is een aantal jaar geleden met een kickboksschool gedeeld die daarop direct een vrouwelijke trainer klaarstoomde voor het geven van Ladies Only. Binnen een paar maanden bleek dit een groot succes!

Verdere verdieping nog steeds nodig

Menno benadrukt dat hun huidige focus voornamelijk gericht is op verdere verdieping. Ze streven naar een dieper begrip van de leefwereld van specifieke doelgroepen, zoals havenmedewerkers met onregelmatige diensten of mensen bij wie culturele invloeden een rol spelen in hun sportgedrag. Volgens hem liggen er in Rotterdam nog aanzienlijke kansen, waardoor voortdurend onderzoek essentieel blijft om deze winst te behalen en effectieve initiatieven te ontwikkelen.

“Social marketing onderzoek van het Onderzoekshuis heeft zo veel voor ons heeft betekend. De motivaties en barrières van de doelgroep blijven handig en heel herkenbaar om door Rotterdamse sportaanbieders op in te spelen. Social marketing is een heel mooie manier om ergens binnen te komen en iemand versteld te laten staan.”

Het effect van de onderzoeken

Het effect van de onderzoeken is volgens Menno dagelijks aanwezig in de wijken waar Sportbedrijf Rotterdam actief is.

Menno geeft aan dat een ander interessant voorbeeld Swapgym is. Dit concept wordt toegepast op middelbare scholen, waarbij wordt onderzocht of de sportparticipatie onder jongeren kan worden vergroot als ze de vrijheid krijgen om zelf te kiezen waar ze willen sporten, in plaats van deel te nemen aan de vaste gymles op school.

“De pilot van Swapgym is een succes. We horen veel positieve berichten van kinderen, vakdocenten en sportaanbieders. We hopen in de toekomst Swapgym in heel de stad te kunnen uitrollen, meer jongeren een positieve associatie met sport ontwikkelen en daardoor met meer plezier gaan sporten en blijven sporten.”

Het Onderzoekshuis

Menno benadrukt tot slot zijn grote tevredenheid over de langdurige samenwerking met het Onderzoekshuis en kijkt ernaar uit om in 2024 opnieuw de handen ineen te slaan en de samenwerking verder te verdiepen.

“Social marketing is gewoon heel waardevol. We spreken wederzijds naar elkaar uit dat we blij zijn met de samenwerking die al jaren duurt. Via Sportregie zorgen wij ervoor dat de opgedane kennis uit social marketingonderzoeken weer terecht komt bij de Rotterdamse sportaanbieders en helpen wij hen om hiermee aan de slag te gaan.”

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.