JOGG in Caribisch Nederland: Effectieve inzet door gebruik Social Marketingonderzoek

JOGG en Het Onderzoekshuis werken al jaren samen om inzet te ontwikkelen op basis van de behoefte van bewoners

Mark Blankwater is accounthouder voor de JOGG-aanpak in Caribisch Nederland en Carlijn Kuin is adviseur Kind naar Gezonder Gewicht, o.a. voor de BES-eilanden.

 

Niet alleen met de inzichten van het onderzoek kun je iets concreets, je zet met het onderzoek zelf ook al iets in gang. De gesprekken voor, tijdens en na met diverse stakeholders helpen zeker ook. Er wordt direct toegang tot bepaalde groepen bewoners gecreëerd en je kunt met elkaar invulling gaan geven aan een product of dienst afgestemd op deze groepen bewoners. De uitkomsten zijn niet allemaal verrassend en soms bevestigen ze je voorgevoel, maar het opent wel het gesprek als je het van tevoren deelt omdat je het verhaal van de eilanden vertelt. Het maakt hetgeen wij doen concreter, we zijn ons bewust dat het best abstract kan zijn. – Carlijn Kuin

 

Een gezondere leefomgeving voor kinderen en jongeren

Het Onderzoekshuis werkt al een aantal jaren samen met JOGG. JOGG heeft als doel om een gezondere leefomgeving voor kinderen en jongeren te bevorderen. Mark Blankwater is accounthouder voor de JOGG-aanpak in Caribisch Nederland en Carlijn Kuin is adviseur Kind naar Gezonder Gewicht, o.a. voor de BES-eilanden.

In de gesprekken met de JOGG-teams op de BES-eilanden kwam geregeld de vraag naar voren; wat vinden ouders en kinderen daar zelf eigenlijk van, weten we dat? Het verzoek kwam dan ook om een onderzoek te doen naarleefstijl door in gesprek te gaan met kinderen, jongeren, (groot)ouders en professionals.

Het doel was om te onderzoeken waar er kansen liggen voor een gezondere leefstijl onder deze groep ouders met kinderen tussen de vier en twaalf jaar.


 

De drive komt voort uit een gezamenlijke nieuwsgierigheid, zowel vanuit de collega’s in Caribisch Nederland als van ons, naar hoe de aanpak kan landen op de eilandelijke context. Deze inzichten geven kleur aan het verhaal en uitkomsten kunnen concreet worden vertaald naar acties. – Carlijn Kuijn

Het is boeiend om social marketingonderzoek in te zetten om te voorkomen dat we initiatieven die wij kennen in Europees Nederland gaan knippen en plakken. Details maken of het werkt of niet en dat heb je met elkaar te ontdekken. Vanaf het begin die zoektocht samen opzetten, geeft niet alleen mooie inzichten, maar het proces brengt sowieso al veel op gang. Er ontstaat een lokaal netwerk en er begint beweging te komen. – Mark Blankwater

 

Een netwerk is belangrijk

Mark geeft aan dat hij veel tijd investeert in het opbouwen van een goede en kritische relatie. Het is belangrijk en bovendien leuk om een breed netwerk op te bouwen. Het geeft hem een completer beeld van wat er speelt, zonder de illusie te hebben dat je alles weet of begrijpt. Het geeft hem veel voldoening als hij eraan kan bijdragen dat er meer aandacht is voor preventie en dat er handelingsperspectief kan worden geboden dat past bij de cultuur op de eilanden.

“Het creëren van een gezondere leefomgeving is een complexe uitdaging en vraagt een lange adem. Er zijn geen shortcuts. Wel is het mogelijk om met concrete stappen een begin te maken.” – Mark Blankwater

Het JOGG-programma

Samen met de JOGG-teams en het lokale netwerk is er een programmaplan geschreven en werken we onder meer aan het versterken van de lokale organisatie, een gezondere schoolomgeving en opvang en de juiste zorg en ondersteuning voor kinderen met overgewicht en obesitas.

Inzetten op preventie

Inzetten op preventie is cruciaal, beaamt Mark. Een langdurige aanpak met regie bij het Openbaar Lichaam is daarvoor nodig. Samen met alle betrokkenen wordt er gewerkt aan een gezonde jeugd en gezonde toekomst. Kwalitatief onderzoek brengt een nogal abstract begrip als preventie dichterbij en geeft veel inzichten in wat de huidige opvattingen en ideeën zijn en daarmee concrete aanknopingspunten.

“Ik weet nog te weinig over de bewoners op de eilanden en ik heb geen behoefte op dit moment aan alleen kwantitatieve zwart-witte cijfers. Daarom wilde ik kwalitatief onderzoek. Door in gesprek met partners, bewoners en kinderen erachter te komen wat er gaande is. Meer beeld en achtergrond krijgen. Dat geeft je veel meer waarheid omdat het laat zien wat er speelt en het geeft aanknopingspunten om aan de slag te gaan en goed te kunnen helpen.” – Mark Blankwater

Over het Onderzoekshuis

Mark geeft aan dat Het Onderzoekshuis de onderzoeksresultaten altijd snel aanlevert en de wensen van de doelgroep goed vertaalt. 

De werkwijze van Het Onderzoekshuis past bij onze werkwijze. Ik koppel het onderzoeksteam zonder enige moeite aan mijn netwerk. Ze denken mee en zijn altijd bereid tot hulp. We snappen elkaar al best een hele tijd. We spreken dezelfde taal, ze weten wat ze moeten doen op de eilanden, zijn heel zelfredzaam, doen gewoon hun ding.” – Mark Blankwater 

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.