Containerbegrippen vermijden voor heldere communicatie

Containerbegrippen vermijden voor heldere communicatie

Containerbegrippen worden vaak gebruikt door marketeers, beleidsmakers, consultants en communicatieprofessionals. Ze worden als makkelijke en snelle oplossing worden gezien om complexe of abstracte ideeën of concepten te communiceren.

Tijdens onderzoek ontdekken wij regelmatig dat een begrip een containerbegrip blijkt te zijn bij een bepaalde doelgroep.

Containerbegrippen vermijden voor heldere communicatie

Het gebruik van containerbegrippen kan leiden tot misverstanden en verwarring bij de doelgroep en tot een gebrek aan impact en resultaat bij interventies, campagnes of communicatie-uitingen, terwijl je juist voor ogen had om een maatschappelijk probleem op te lossen.

Het is daarom belangrijk om als professional in communicatie en beleidsterreinen, zorgvuldig te overwegen welke woorden of termen te gebruiken en hoe deze concreet en specifiek te maken.

Wat zijn containerbegrippen?

Containerbegrippen zijn abstracte woorden die weinig tot geen beeld oproepen bij mensen en daardoor geen herkenning geven. Deze begrippen zijn vaak te groot en te vaag en kunnen zelfs een totaal andere associatie oproepen dan bedoeld.

Stel je voor dat iemand zegt dat ze een “duurzame organisatie” zijn. Wat betekent dat nou eigenlijk? Voor sommige mensen kan het iets heel anders betekenen dan wat jij bedoelt. Daarom is het beter om woorden te gebruiken die concreet zijn en waar mensen een beeld bij hebben.

Het is belangrijk om je boodschap klein en concreet te maken, zodat mensen het begrijpen en er iets mee kunnen.


Voorbeelden van containerbegrippen

Voorbeelden van weinig zeggende containerbegrippen zijn woorden als duurzaamheid, vertrouwen, gezondheid, resultaatgericht, kwaliteit, vertrouwen, betrouwbaar, full service, participeren, servicegericht, uitdaging, flexibel, maatwerk, totaaloplossing, synergie, innovatie, strategie en disruptie.

Je leest wel eens op websites van organisaties zinnen als:

  • Wij zijn een servicegerichte organisatie waarbij kwaliteit voorop staat;
  • Als full serviceorganisatie leveren wij een totaaloplossing die bij u past.

Weet jij wat ze hiermee bedoelen?


Hoe je ze kunt vermijden

Het vermijden van containerbegrippen is belangrijk als je gedragsverandering bij mensen wilt bereiken. Door woorden te gebruiken die concreet en herkenbaar zijn, kun je mensen beter motiveren en inspireren om te veranderen.

Om containerbegrippen te vermijden, is het belangrijk om concreet en specifiek te zijn in je communicatie. Hier zijn enkele tips:

  • Gebruik concrete voorbeelden: Probeer je boodschap te verduidelijken door concrete voorbeelden te gebruiken die jouw boodschap illustreren en betekenis geven;
  • Vermijd abstracte termen: Probeer abstracte termen zoals ‘kwaliteit’ en ‘duurzaamheid’ te vermijden, omdat ze vaak te algemeen zijn en geen duidelijke betekenis hebben voor mensen.
  • Maak het persoonlijk: Richt je boodschap op de ervaringen en behoeften van jouw doelgroep, zodat ze zich kunnen identificeren met de boodschap en het belang ervan kunnen begrijpen.
  • Gebruik concrete acties: Geef concrete acties die mensen kunnen nemen om de boodschap te ondersteunen en zo gedragsverandering te stimuleren.
  • Test jouw communicatie: Test jouw communicatie bij de doelgroep of andere om te zien of het voor hen zinvol en begrijpelijk is.

Door deze tips te volgen, kun je vermijden dat je in de valkuil van containerbegrippen terechtkomt.


Soms weet je niet dat het een containerbegrip is

Tijdens onderzoek ontdekken wij regelmatig dat een begrip een containerbegrip blijkt te zijn bij een bepaalde doelgroep. Wat voor de ene persoon een breed en algemeen begrip lijkt te zijn, kan voor een andere persoon een specifieker begrip zijn, afhankelijk van hun kennis en ervaring.

Een voorbeeld van zo’n containerbegrip is “kunst”. Voor sommige mensen kan het begrip “kunst” te algemeen zijn, omdat het verschillende disciplines en stijlen kan omvatten, zoals schilderen, beeldhouwen, dansen, toneel, muziek enzovoort. Voor anderen kan het begrip “kunst” juist te specifiek zijn, omdat het zich alleen richt op bepaalde soorten creativiteit en niet de bredere context omvat waarin creativiteit zich manifesteert.


Aan de slag

Wij hopen dat er voortaan een belletje gaat rinkelen wanneer je een begrip gebruikt dat mogelijk als containerbegrip wordt beschouwd door bepaalde groepen mensen. Als je een maatschappelijke vraag wilt beantwoorden, is het essentieel om containerbegrippen te vermijden of ze van tevoren te evalueren bij de doelgroep. Op deze manier kun je begrijpen hoe je de doelgroep kunt aanspreken om gedragsverandering te bewerkstelligen die leidt tot meer maatschappelijke impact en resultaten.


Over ons

Het Onderzoekshuis is altijd gericht op het begrijpen van de behoeften van diverse groepen mensen, met als doel om duurzame resultaten te behalen. Met “duurzame resultaten”, ook een containerbegrip, bedoelen we dat we door middel van diepgaand kwalitatief onderzoek op zoek gaan naar het antwoord op jouw maatschappelijke vraagstuk.

Meer weten over marketing voor maatschappelijke vraagstukken?

Vond je dit artikel leuk?

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.