Het bestrijden en voorkomen van overgewicht bij jongeren en tieners

Onderzoekshuis Vincent Busch GGD

Vincent Busch, Sr. Onderzoeker GGD Amsterdam

“Als je met een complex vraagstuk zit, dan is social marketing wel één van de eerste stappen die erbij komt kijken. Daar begin je mee. Het is nu een soort permanente aanpak die bij ons is geïntegreerd in onze werkwijze. Zeker met sporten en bewegen, slapen, maar ook met frisdrank bij jongeren zijn we bezig om bepaalde elementen vanuit social marketing in het onderzoek mee te nemen. Het doel is om de leefwereld van tieners op een positieve manier te veranderen en over hoe je sport anders kan maken. Dat vergt tijd, maar met kleine stappen komen we er ook.”

Als onderzoeker zet Vincent Busch zich in om beleid, praktijk en wetenschap te verbinden in het kader van het gemeentelijk programma de Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht (AAGG) gericht op kinderen. Hierbij draagt hij bij aan het bestrijden en voorkomen van overgewicht bij kinderen.

Hij pleit voor kansengelijkheid en onderzoekt armoede en de impact hiervan op overgewicht en hoe de voedselomgeving bij flitsbezorgers gezonder kan worden. Mooie beleidsmatige vraagstukken waar hij zich mee bezighoudt en waarin hij een makelaarsrol vervult door beleid en praktijk met elkaar te verbinden.

“Ik ben ooit de wetenschap ingerold, omdat ik het analytische – het ‘puzzelen’, leuk vond en hier ook goed in bleek te zijn. Ik wilde altijd al iets doen voor volksgezondheid en bij voorkeur te focussen op jongeren en tieners. Mijn doel was en is dat mijn vraagstukken echt de praktijk bereiken en dat de oplossing duurzaam in elkaar zit. Ik wilde hier een slag in slaan en echt iets veranderen voor kinderen. Dit lukte door met ze in gesprek te gaan en te starten met wat ze bezighoudt in het dagelijkse leven. Waarom ze doen wat ze doen. Dit drijft mij enorm.”

 

Social marketing

Vincent houdt zich graag bezig met complexe vraagstukken, waarbij hij zich ontfermt over verschillende plannen en interventies. Hij is geleidelijk in aanraking gekomen met social marketing, waarbij hem meteen opviel dat hij dit goed kon toepassen in zijn eigen werk. Een van de elementen die hem aansprak, was het segmenteren van de doelgroep, waarbij in kaart werd gebracht in hoeverre tieners van elkaar verschillen en hoe deze doelgroep daarmee ook een eigen benadering vereist. Hij was zich in zijn werk al snel bewust dat educatie in voorlichting aan kinderen bij verre niet voldoende was.

“Binnen ons werk heb je soms te maken met zaken die complex in elkaar zitten. Als je die problemen echt gaat doorgronden, dan kom je erachter dat er allemaal mensen of zaken zijn die gedrag kunnen beïnvloeden. Ik heb ooit een presentatie van het Onderzoekshuis (voorheen W&I Group) gezien, waarbij de doelgroep gesegmenteerd werd naar 9 verschillende segmenten van verschillende ouders. De ene ouder is de andere niet en ik vond dat een nuttige en kansrijke insteek. Vanuit daar zijn wij gaan nadenken over onze eigen doelgroep, want er is geen één type tiener. Wij hebben meerdere segmenten gemaakt en ieder segment heeft nu een eigen aanpak.”

 

In de praktijk

Binnen het werkveld heeft Vincent veelal te maken met jongeren, een doelgroep die volgens hem erg breed is. Door deze groep te segmenteren zijn wij nu in staat om per type jongere te kijken welke aanpak vereist en effectief is.

“We hebben leuke gesprekken met tieners. Je moet in hun belevingswereld duiken om te weten wat er leeft, omdat je er vaak zelf niet op komt. Zo heb je bijvoorbeeld Snapchat-threads, een onderdeel binnen een social media platform dat er letterlijk voor zorgt dat jongeren niet gaan slapen, omdat zij de noodzaak voelen om deze threads allemaal af te handelen voordat ze gaan slapen. De emotie hierachter is belangrijk. Ook als expert weet je vaak niet hoe hun leefwereld in elkaar steekt. Tieners redeneren zo verbazingwekkend anders.”

 

Toekomstplannen

De interne organisatie raakt steeds meer gewend aan het inzetten van social marketing. Het is nu de start bij ieder vraagstuk en op deze manier wordt er niet alleen rekening gehouden met de grootte van de interventie, maar ook over het kunnen bereiken van de doelgroep.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.