Merkvoorkeur versus gedragsvoorkeur

Nike en Adidas zijn de grootste spelers in de sportindustrie en elkaars grootste concurrenten. Door middel van grote marketingbudgetten, proberen ze merkvoorkeur te creëren bij de consument en gaat het om het behalen van commerciële winst. Ook bij The Coca-Cola Company en PepsiCo draait het om het creëren van merkvoorkeur en het behalen van commerciële winst. 

Het gaat hier om verandering van merkvoorkeur

Bij social marketing wil je maatschappelijke winst behalen door geen merkvoorkeur te creëren, maar wil je mensen overhalen om bijvoorbeeld in plaats van frisdrank -in dit geval cola-, water te drinken. Het uitgangspunt bij social marketing is altijd dat het gedrag positieve gevolgen heeft voor mensen en de wereld. Water is een goede dorstlesser, gezond, goedkoop en duurzaam. 

De grootste concurrent bij social marketing is het concurrerende gedrag, in dit geval het drinken van frisdrank. Bij merkvoorkeur waarbij het gaat om commerciële winst, wil de consument zelf sportschoenen kopen of frisdrank drinken en gaat het vooral om welk merk diegene kiest. Als je vanuit een maatschappelijk oogpunt wilt dat mensen geen frisdrank maar water gaan drinken, vereist dit verandering in gedrag. Vaak is dit gedrag dat moeilijk te veranderen is, omdat we te maken hebben met  ingesleten gewoontes.

Het gaat hier om verandering van gedrag

Bij social marketing gaat het om gedragsverandering bijvoorbeeld van het drinken van frisdrank naar water. Dit kan voelen als een opgelegde keuze, waarbij de intrinsieke motivatie niet altijd aanwezig is om tot gedragsverandering over te gaan.

De Air up waterfles met geurpod speelt heel goed in om gedragsverandering naar water te drinken gemakkelijker te maken. Deze waterfles met een scala aan verschillende geuren, duikt in veel klaslokalen op. Je drinkt water, maar je proeft de smaak die je hebt gekozen, zoals kiwi, perzik of kersen.

Gedragsverandering vergt een andere aanpak

De oplossing als het om gedragsvoorkeur gaat is om social marketing in te zetten, want door behoefteonderzoek wordt inzicht verkregen in de dieperliggende ideeën, motivaties en barrières. Ook in de bewuste en onbewuste houding en gedrag van de doelgroep ten aanzien van het maatschappelijke vraagstuk.  Kennis, houding en gedrag en de sociale invloed worden hierbij onderzocht door persoonlijk met mensen in gesprek te gaan en dit doen wij door het veld in te gaan.

We nemen deel aan activiteiten in het buurthuis, spreken ouders op schoolpleinen en binnen ouderkamers en we staan regelmatig langs sportvelden en speelpleinen. Wij vinden de doelgroep op het moment dat zij tijd en ruimte hebben om met ons in gesprek te gaan: in de avond, het weekend of ’s ochtends vroeg. Enkel en alleen om de leef- en beleveniswereld van de doelgroep, echt te begrijpen en te ervaren. Als je dat weet, kun je waarde bieden dat inspeelt op de behoeften. 

Waarom zijn mensen geneigd iets wel of niet te doen?

Door waarde te bieden:

  1. Worden de voordelen voor de doelgroep zichtbaar
  2. Kunnen drempels worden weggenomen
  3. Kan de behoeften worden vertaalt naar concrete inzet tot gedragsverandering


Werk je bij een sociale organisatie en heb je te maken met maatschappelijk thema’s waarbij je gedragsverandering bij een groep mensen wenst? Wij helpen jou graag om aan de slag te gaan met social marketing!

Je kunt bellen met Ida Kersseboom op nummer 06-24557911 of mailen naar ida@onderzoekshuis.nl  

Gerelateerde artikelen

Wil je meer lezen over over social marketing?
Wil je meer weten over het verschil tussen commerciële marketing en social marketing?

Vond je dit artikel leuk?

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.