Meer stemmers naar de stembus in 2023

Onderzoekshuis Meer stemmers naar de stembus 2023

Afgelopen maart was er tijdens de gemeenteraadsverkiezingen sprake van een historisch lage opkomst. Gemeenten zijn teleurgesteld over deze opkomst en willen dit graag de volgende keer voorkomen. Want hoe representatief is onze democratische samenleving als een groot deel van de bevolking niet stemt?

De vrees naar een geringe opkomt zit er flink in en in maart 2023 mogen we alweer naar de stembus voor de Provinciale statenverkiezingen. Op 15 maart 2023 om precies te zijn.

Wat drijft mensen naar de stembus volgend jaar? Een vraag die politieke partijen en gemeenten zichzelf zullen stellen.

 

Redenen voor een lage opkomst

Er kunnen meerdere redenen aan het niet-stemmen ten grondslag liggen, zoals bijvoorbeeld gebrek aan vertrouwen in de overheid, thema’s die in eigen leefwereld voelbaar zijn, de locatie van het stemlokaal is te ver weg of mensen hebben de overtuiging dat hun stem weinig verschil maakt.

 

Het stemmotief

Als mensen wel stemmen, waarom stemmen ze dan op een lokale of die ene partij? Kiezen ze bewust naar aanleiding van het partijprogramma, stemmen ze uit protest of zonder informatie of onderbouwing? En hoe komt het dat de lokale partijen prevaleren boven de landelijke partijen? Zijn het landelijke politieke issues die ze thuis laat blijven of juist lokale issues? Welke issues zijn dit dan?

 

Kwalitatief onderzoek nodig

Kwalitatief doelgroeponderzoek helpt om dit helder te krijgen. Door diepgaand kwalitatief onderzoek onder de mensen krijg je inzicht wat ze wel of niet drijft om te gaan stemmen. Op een plek waar de mensen zich veilig voelen ontdek je kennis, houding en gedrag van mensen omtrent dit thema. Hierdoor heb je handvatten in handen voor het verder ontwikkelen van een interventie omdat je weet wat mensen drijft om wel of niet naar de stembus te gaan.

 

Interventie/Campagne

Een interventie, naar aanleiding van kwalitatief onderzoek, vergroot de kansen op een hogere opkomst bij de Provinciale statenverkiezingen in 2023. De uitkomsten uit het onderzoek geven jou handvatten om een interventie of campagne in te richten die de doelgroep aanzet tot gedragsverandering.

Wil je meer informatie over kwalitatief onderzoek?

Onderzoekshuis hanteert de principes van social marketing om inzicht te krijgen in de achterliggende redenen en drijfveren van de doelgroep om de juiste gedragsverandering te realiseren. Kwalitatief onderzoek – opleiding – strategie & coaching.

Vond je dit artikel leuk?

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.