Steven Dierckx, oprichter Veelzijdig Veilig
“Ik zet mij dagelijks in om steden veiliger te maken en kwetsbare buurten te ondersteunen.”
Steven Wierckx is eigenaar van Veelzijdig Veilig. Met zijn organisatie voert hij een breed scala aan opdrachten uit voor verschillende opdrachtgevers. Steven past social marketing toe voor de gemeente Amersfoort en de gemeente Alkmaar. Binnen de gemeente Amersfoort is Steven werkzaam als Gebiedsmanager Veiligheid en binnen de gemeente Alkmaar als Frontlijnmanager. Veelzijdig Veilig opereert namens gemeenten in de ‘frontlijn’ en spreekt de taal van de staat én die van de straat, aldus Steven. Veelzijdig Veilig werkt op de grens tussen overheid, organisaties en samenleving om patronen te veranderen die ten grondslag liggen aan de problemen.
De kracht van social marketing
Social marketing was voor Steven een bewuste keuze.Voor zowel het vraagstuk in Amersfoort als in Alkmaar heeft Steven actief gebruik gemaakt van social marketing.
“De politie kijkt al heel lang op dezelfde manier naar problemen. Het was tijd voor een nieuwe manier van kijken. Ik ben met social marketing in aanraking gekomen in de tijd dat ik bij Gemeente Capelle aan den IJssel als stadsmarinier werkzaam was. Zo kwam ik bij W&I Group (nu Het Onderzoekshuis) terecht. Ik had toen nog geen ervaring met social marketing, maar wij wilden wel op een inventieve manier problematiek in de steden tegengaan.”
In de praktijk
Om social marketing in de praktijk te kunnen toepassen, geeft Steven aan onderzoeken te hebben ingekocht voor beide steden. “Social marketing geeft de mogelijkheid om vanuit verschillende doelgroepen te beredeneren en verschillende perspectieven te hanteren voor oplossingen. Social marketing laat mensen out-of-the-box denken. Dit hadden wij nodig.”
Voor Alkmaar is er een social marketing onderzoek uitgevoerd met het oog op het veiliger maken van winkelcentrum De Mare. Er waren hierbij drie hoofdproblemen: fietsoverlast, sociale overlast en de sociale cohesie tussen winkeliers. Om deze problemen op te lossen is aan de hand van social marketing onderzoek in de vorm van gesprekken het gedrag van winkelend publiek twee keer onderzocht. “Hieruit is gebleken dat er vooral ingezet moet worden op positieve handhaving en aanpassingen in de buitenruimte. Het is gebleken dat de mensen behoefte hebben aan complimenten.”
Voor het onderzoek in Amersfoort werd er beoogd te achterhalen hoe bewoners, winkeliers en bezoekers ondersteund konden worden in de problemen rondom het Eemplein. Denk aan problemen zoals verkeersproblematiek, veiligheidsproblematiek en problematiek met betrekking tot de leefbaarheid van het plein. Het onderzoek is uitgevoerd bij bewoners rondom het winkelcentrum, winkeliers in het winkelcentrum en bezoekers in het winkelgebied. “We kwamen er met het onderzoek achter wat men binnen de verschillende doelgroepen als problematiek zag en wat niet.”
Als resultaat van het onderzoek is gebruik gemaakt van nudging. Nudging is een marketingtechniek waarbij je mensen positief stimuleert om hun gedrag te veranderen. “Het plein diende een ander uiterlijk te krijgen, zodat mensen meer zorg dragen voor het plein. Dit heeft gewerkt. Beide trajecten hebben social marketing binnen de gemeenten bespreekbaar gemaakt.”
“Social marketing is een mooi palet van instrumenten dat je helpt te bereiken met wat je wil.”
Toekomstplannen
In de toekomst wil Steven graag verder met social marketing door andere problematiek met deze aanpak tegen te gaan. Voor nu wil hij zich vooral focussen op het verder bouwen van de huidige implementatie van Alkmaar en Amersfoort.
“We zetten elke dag kleine stapjes bij. We gaan naar aanleiding van het onderzoek in Amersfoort nu met woningcorporaties in gesprek en willen fietscoaches gaan inzetten. Een fietscoach spreekt iemand aan die zijn of haar fiets verkeerd wil parkeren.”
Steven geeft aan dat het soms nog best lastig is om mensen van verschillende partijen te betrekken en ervaart in sommige gevallen weerstand.
“Om andere ambtenaren te overtuigen en te stimuleren neem ik altijd de social marketing rapporten mee. Het wordt zo tastbaar wat je met social marketing kunt bereiken.”