Collectieve initiatieven helpen Rotterdam in 2050 energieneutraal te zijn

Collectieve initiatieven helpen Rotterdam in 2050 energieneutraal te zijn

Oubbol Oung, Programmanager – afdeling Duurzaamheid van Stadsontwikkeling, gemeente Rotterdam

“Rotterdams visie voor 2050: energieneutraal zijn! Mijn rol is het begeleiden van burgers bij het verduurzamen van hun woningen. Dit betekent leren, experimenteren en bewoners samenbrengen om collectieve initiatieven te bevorderen. Mijn prioriteit is het ondersteunen van bewoners die vastlopen, fungerend als een toegankelijk portaal om bewoners in hun taal te helpen. Onze gemeente evolueert in dit proces.”

“Collectieve initiatieven spelen een cruciale rol in het streven van Rotterdam om in 2050 energieneutraal te zijn. De gemeente werkt aan een duurzame toekomst voor de stad en streeft naar verminderde CO2-emissies tegen 2025.”

Oubbol Oung, programmamanager voor dienstverlening aan duurzame initiatieven (DDI), leidt een team dat buiten de reguliere gemeentelijke programma’s duurzaamheidsprojecten ondersteunt. Het doel is duurzaamheid te bevorderen en bewoners te begeleiden in hun verduurzamingsinspanningen, vooral door collectieve initiatieven.

De stad heeft behoefte aan snellere opschaling

Het Onderzoekshuis sprak met Oubbol Oung en zij benadrukt het belang van collectieve verduurzaming en het verbinden van bewoners die samen aan duurzame initiatieven werken. De nadruk ligt op het verduurzamen van bestaande woningen en het vinden van manieren om collectieve initiatieven te stimuleren. Ze wil bewoners die vastlopen ondersteunen en fungeren als een vangnet.  

De klantreis centraal

In de praktijk ziet Oubbol veel bewustwording en aandacht onder woningeigenaren om hun woning te verduurzamen. Echter, veel van hen zijn op zoek naar het antwoord op de ‘hoe’-vraag.

“Bij woningverduurzaming richt ik me op bewoners en hun reis. Er is groeiende interesse, zowel individueel als in VvE’s. Bewustwording bestaat, met kennis van basismaatregelen zoals tochtstrippen, radiatorfolie en zonnepanelen. Maar er is vraag naar diepere innovatie en concrete acties. Aangezien elke situatie uniek is, is maatwerk van belang. Door vragen te bundelen en collectieve inspanningen te coördineren, geloof ik in een grotere en snellere impact.”

Er liggen mooie kansen

Oubbol vertelt over mooie collectieve initiatieven die er al lopen. Deze voorbeeldprojecten kunnen worden gebruikt in communicatie-uitingen om bewoners te enthousiasmeren om (samen) aan de slag te gaan.

“Er is een groep van 800 woningeigenaren met een soortgelijke woning. Zij zouden collectief willen verduurzamen. Het bestuur van deze vereniging is zoekende naar de organisatie daarvan. Ook kwam de vraag vanuit bewoners van een Tiny House-experiment genaamd ‘de kleine burg’, hoe hun manier van leven ondersteund kon worden. Als gemeente kunnen we hier een helpende hand bieden. Dit gebeurt nu vaak genoeg niet.”

Met behoefteonderzoek een brug slaan naar bewoners

Oubbol is via een collega binnen de gemeente Rotterdam bekend geraakt met social marketing oftewel behoefteonderzoek. Van de communicatieafdeling kwam het verzoek om het onderzoek uit te voeren, omdat zij aan het begin van het programma stonden. Ze geeft aan dat ze naar aanleiding van het onderzoek beter weet hoe ze groepen Rotterdammers kan benaderen.

“Het Onderzoekshuis ging met het social marketingonderzoek terug naar de basis. Met het programma bevonden we ons in de verkenningsfase en met de inzichten uit het onderzoek kunnen we door naar de opbouwfase, de voorbereiding op de uitvoering. Ook weten we nu beter hoe we Rotterdammers kunnen benaderen.”

Inzichten uit het onderzoek

Het onderzoek toont aan dat de termen ‘duurzaamheid’ en ‘verduurzaming’ weinig betekenis hebben voor de meeste bewoners in Rotterdam; ze worden als algemene termen gezien. Dit inzicht heeft Oubbol doen beseffen dat de gemeente en haar doelgroep beter dezelfde taal moeten spreken. Ook blijkt het verstrekken van leningen voor dit doel niet aantrekkelijk bij bewoners. Een ander besef was het gebrek aan bekendheid onder woningeigenaren van onder andere de website Duurzaam010. Uit het onderzoek bleek dat de doelgroep van mening is dat de gemeente onvoldoende communiceert over duurzaamheid, terwijl er diverse communicatiekanalen worden ingezet om bewoners te informeren.

Hoewel we intern actief bezig zijn met communicatie en meerdere kanalen hebben om bewoners over duurzaamheid te informeren, blijkt uit het onderzoek dat deze inspanningen niet altijd bekend zijn bij het publiek. Intern zijn wij er druk mee bezig, maar de buitenwereld kent het niet. Daar kunnen we iets aan doen, zowel voor collectieve als individuele initiatieven.”

Over Het Onderzoekshuis

“Het Onderzoekshuis levert niet alleen uitgebreide onderzoeksrapporten met inzichten, maar onderscheidt zich vooral door de krachtige presentatie van bevindingen. Een dynamische presentatie maakt het onderzoek levendig en begrijpelijk, en bevordert interactie. Tijdens het onderzoeksproces is besloten om een tweede fase in te gaan om de onderzoeksdoelen verder aan te scherpen. Dit bleek uiterst waardevol en leverde diepgaand inzicht op.”

Nu de inzichten vanuit de doelgroep bekend zijn, werkt de gemeente samen met Het Onderzoekshuis om de strategie te vormen. Dit doen zij door samen te komen met belangrijke stakeholders en communicatiemiddelen te ontwikkelen om zo Rotterdammers beter te begeleiden in hun verduurzamingsinspanningen met de focus op collectieve initiatieven.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.