7 tips hoe je kunt luisteren naar jouw doelgroep

Luisteren naar de doelgroep -2-

In ons vorige bericht Luisteren naar de doelgroep -1- benadrukten we het belang van het loslaten van je eigen aannames en het vermijden van oordelen als je de doelgroep wilt bereiken. Het gaat immers om hun subjectieve beleving in relatie tot het maatschappelijke thema. Hun waarheid die op dat moment prioriteit heeft boven onze eigen opvattingen. Dit kan soms behoorlijk uitdagend zijn!

In dit artikel geven wij jouw 7 tips hoe je ECHT kunt luisteren of ‘smelten’ met jouw doelgroep. 


7 tips hoe je kunt luisteren naar jouw doelgroep


  1. Geef de respondent volledige aandacht: Maak bewust tijd vrij om te luisteren zonder afleiding. Kijk de spreker aan en geef ze je volledige aandacht. Tijd is geld maar met geduld bereik je meer.
  2. Toon oprechte interesse: Laat merken dat je geïnteresseerd bent door oogcontact te maken, te knikken en non-verbale signalen van betrokkenheid te tonen. Dit moedigt de ander aan om openhartiger te zijn. 
  3. Stel open vragen: Gebruik vragen die beginnen met “wat,” “hoe,” “waarom” om dieper in te gaan op wat de ander zegt. Dit moedigt ze aan om meer te delen en zorgt voor een beter begrip.
  4. Wees geduldig: Laat de ander hun gedachten formuleren en uitdrukken zonder te onderbreken. Onderdruk de neiging om snel oplossingen of advies te bieden. Vaak betreft het gevoelige thema’s waarover de respondent niet graag spreekt en hoe bijzonder is het dan als dit bij jou wel lukt. 
  5. Reflecteer: Herhaal in je eigen woorden wat je hebt gehoord. Dit laat zien dat je actief luistert en geeft de ander de kans om eventuele misverstanden recht te zetten.
  6. Toon empathie: Probeer de emoties van de ander te begrijpen en laat zien dat je met ze meeleeft. Dit kan het gevoel van verbinding versterken.
  7. Gebruik lichaamstaal: Naast verbale communicatie is non-verbale communicatie belangrijk. Let op je eigen lichaamstaal en die van de ander om de emotionele lading beter te begrijpen. Lichaamstaal onthult vaak meer dan woorden kunnen zeggen en kan indicaties geven over iemands gemoedstoestand, interesse, comfortniveau en zelfs de bereidheid om te communiceren. Het is een krachtig middel om de verborgen aspecten van menselijke interactie te begrijpen.


Hoewel deze tips wellicht voor de hand liggen, is het soms verrassend moeilijk om ze toe te passen. Door deze 7 suggesties in praktijk te brengen, ben je niet alleen in staat om de woorden te ‘horen’, maar kun je ook werkelijk ‘luisteren’ met begrip en empathie. Dit bevordert sterke persoonlijke relaties en efficiënte communicatie.

Maar er is meer wat bijdraagt aan een goed gesprek…


Een extra gouden tip

Ga indien mogelijk naar de doelgroep toe op een plek waar ze zich veilig voelen!

Bij Het Onderzoekshuis streven we ernaar om direct in het hart van de doelgroep te zijn. Om maximaal te kunnen smelten op plekken waar de doelgroep zich veilig voelt. We gaan het veld in, nemen deel aan buurthuisactiviteiten, spreken ouders op schoolpleinen en binnen ouderkamers en staan regelmatig langs sportvelden en speelpleinen. 

De kracht ligt ook in het vinden van de doelgroep op momenten dat zij de tijd en ruimte hebben om met ons in gesprek te gaan: in de avonden, weekenden of vroege ochtenden.


Aansluiting vinden bij jouw doelgroep

De essentie van Social Marketing is dan ook om aansluiting te vinden bij jouw doelgroep(en).

Dit is waar social marketing om draait en wat we bij Het Onderzoekshuis doen: het vinden van die essentiële aansluiting bij jouw doelgroep.

Kwalitatief onderzoek onder groepen mensen is de sleutel tot gedragsverandering omdat het je in staat stelt interventies te (her)ontwikkelen die aansluiten op de ECHTE behoefte van een specifieke groep mensen.


Gratis consult

Wij bieden jou een gratis consult aan om jouw maatschappelijke vraagstuk te bespreken voor het bereiken van meer impact.

Je kunt hiervoor bellen of mailen met Ida Kersseboom: 06-24557911 of ida@onderzoekshuis.nl

Meer weten over marketing voor maatschappelijke vraagstukken?

Vond je dit artikel leuk?

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.