Training : Wie is jouw Doelgroep

Een training waarin je duikt in de wereld van je doelgroep en ontdekt wat ze drijft

Onderzoekshuis - Tessa de Groot - Lucy Schreutelkamp

Duur

Vorm

Tijd

Investering

0,5 dag

Incompany
5-15 personen

09.30 - 12.30 uur
13.30 - 16.30 uur

€ 1.695
Incl. materialen, excl. locatie

 

 

Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken, maar merkt dat je boodschap niet echt landt. Het blijft te algemeen, je mist aansluiting en uiteindelijk bereik je precies díe mensen niet voor wie je het doet. Je doelgroep voelt ongrijpbaar en hun drijfveren en barrières blijven onder de radar. In deze training leer je hoe je je doelgroep scherp in beeld krijgt, ontdek je wat ze drijft en hoe je jouw beleid, communicatie of interventies zo afstemt zodat ze aansluiten en effect hebben.

Voorbeeld Quote: Met de training van het onderzoekshuis snap ik hoe waardevol het is om mijn doelgroep te kennen.

Over de training

Deze praktische training laat zien waar effectieve communicatie en beleid begint: bij een scherp beeld van je doelgroep. Je leert waarom één algemene boodschap vaak niet werkt en hoe je kunt segmenteren op basis van houding, gedrag en behoeften. Met praktische oefeningen duik je in motivaties, barrières en leefwereld, zodat jouw aanbod en communicatie écht aansluiten.

Resultaat

Na het volgen van deze training:

Weet je hoe je de stappen door middel van de FCD-methode Find, Connect en Deepen inzet om doelgroepen te vinden, te bereiken en te begrijpen.

Heb je geleerd hoe je mensen in hun eigen leefwereld opzoekt en aansluit bij hun context, voor gelijkwaardig contact en vertrouwen, ook wel ‘smelten’ met de doelgroep genoemd.

Kun je doelgroepsegmentatie uitvoeren op basis van gedrag, motivatie en behoeften en een keuze maken in de groep die je als eerste wil bereiken in je aanpak.

Beschik je over concrete vaardigheden om verdiepende vragen te stellen, waardoor je rijkere, bruikbare inzichten ophaalt die verder gaan dan oppervlakkige data.

Ben je in staat je beleid, inzet of communicatie scherper af te stemmen op subgroepen, waardoor je aanbod meer effect heeft en daadwerkelijk aansluit bij de doelgroep.

Programma

Programma dagdeeltraining “Wie is jouw doelgroep?” 

  • Start & introductie
    – Kennismaking met deelnemers en hun praktijkvragen
    – Waarom één algemene boodschap vaak niet werkt
  • Uitleg FCD-aanpak (Find, Connect, Deepen)
    – Korte uitleg van de drie stappen
    – Voorbeelden uit praktijkcases
  • Interactieve oefening: doelgroep in beeld
    – In groepjes werken met realistische doelgroepprofielen, zoals bijvoorbeeld jongeren met mentale druk, ouderen in sociaal isolement, werkzoekende zonder digitale vaardigheden.
    – Segmenteren op houding, gedrag en behoeften
    – Verkennen van motivaties, barrières en leefwereld
  • Gezamenlijke terugkoppeling 
    – Presentatie per groepje
    – Bespreken: wat heb je geleerd over benadering en inzicht?
  • Toepassing & afronding 
    – Vertaling naar de eigen praktijk: hoe gebruik je FCD in jouw werk?
    – Samenvatting belangrijkste inzichten

 

Voor wie

Deze training is bedoeld voor professionals die in hun werk scherp zicht willen krijgen op hun doelgroep om beleid, communicatie en interventies effectiever te maken. Denk aan beleidsadviseurs die met burgerinzicht aan de slag willen, onderzoekers die hun kwalitatieve methoden willen verdiepen, (social) marketingprofessionals, medewerkers in het sociaal domein die doelgroepgericht willen werken en programmamakers of ontwerpers van interventies. De training is op hbo-niveau en bedoeld voor professionals werkzaam bij publieke organisaties, zoals gemeenten, provincies en uitvoeringsorganisaties. Iedere incompanytraining wordt op maat gemaakt, waarbij we rekening houden met het kennisniveau en de ervaring van de groep.

Na deelname ontvang je een certificaat dat je nieuwe kennis en vaardigheden onderstreept.

Het onderzoekshuis

Bij Het Onderzoekshuis werken we dagelijks samen met beleidsprofessionals, communicatieadviseurs, wijkregisseurs, bestuurders, sociale ondernemers en docenten. Vanuit die praktijkervaring geven we trainingen, inspiratiesessies en gastcolleges en brengen we de nieuwste inzichten samen met jouw werkpraktijk. 

Over de trainers

Onderzoekshuis Tessa de Groot

Tessa de Groot

Tessa de Groot is specialist in social marketing, communicatie en branding. Ze geeft trainingen, gastcolleges, workshops en presentaties aan maatschappelijke organisaties en Hogescholen over doelgroepsegmentatie, emotionele beslissystemen, sociale campagnes en het maken van impact door verhalen achter de cijfers. 

Onderzoekshuis Ida Kersseboom

Ida Kersseboom

Ida Kersseboom vertelt als ervaren gedragsveranderaar graag over gedragsverandering in presentaties en trainingen. Als marketeer vertelt zij graag hoe je marketing inzet in relatie tot gedragsverandering, waarbij het gaat om gedragsvoorkeur in plaats van merkvoorkeur. Ook is benieuwd naar jouw verhaal!

Onderzoekshuis Sheline van der Meer

Sheline van der Meer

Ida Kersseboom vertelt als ervaren gedragsveranderaar graag over gedragsverandering in presentaties en trainingen. Als marketeer vertelt zij graag hoe je marketing inzet in relatie tot gedragsverandering, waarbij het gaat om gedragsvoorkeur in plaats van merkvoorkeur. Ook is benieuwd naar jouw verhaal!

Wil jij deze training volgen of meer informatie?

Bel, app of mail met Ida Kersseboom

M: 06-25557911
E: ida@onderzoekshuis.nl
 
Deze trainingen zijn ook op maat te boeken of als verkorte kennis- of inspiratiesessie die jou verder brengt.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.