Training Impact meten

Een training waarin je leert om impact te meten die je niet in KPI’s vangt

Onderzoekshuis - Tessa de Groot - Lucy Schreutelkamp

Duur

Vorm

Tijd

Investering

2 dagen

Incompany
6-10 personen

9.30 - 16.30 uur

€ 3.250
Inclusief materialen

Voor wie

Deze training is voor iedere professional die verder wil kijken dan cijfers en KPI’s en wil ontdekken hoe je echte maatschappelijke impact zichtbaar maakt.

Harde KPI’s en cijfers geven inzicht, maar missen vaak de echte impact: wat jouw initiatief onderweg betekent voor mensen en maatschappij. In deze training leer je voorbij de data te kijken. Je ontdekt hoe je naast cijfers ook verhalen en inzichten vangt en zo een meetstrategie ontwikkelt die richting geeft, partners overtuigt en leidt tot blijvende verandering. Zo ontwikkel je een aanpak die je meteen kunt inzetten: voor jouw eigen werk, voor een interventie of als stevige basis onder een bredere strategie.

Voorbeeld Quote: Met de training van het onderzoekshuis snap ik hoe waardevol het is om mijn doelgroep te kennen.

Over de training

In deze training leer je hoe je vanuit een maatschappelijke doelstelling een meetstrategie kan ontwikkelen met harde en zachte data. Je krijgt grip op het opstellen van indicatoren, het kiezen van meetmomenten, het gebruik van verschillende onderzoeksmethoden en het vertalen van data naar inzichten die direct bruikbaar zijn in de praktijk. 

Resultaat

Na het volgen van deze training:

Heb je een helder beeld van wat impact betekent. Voor wie je verschil maakt en hoe dat bijdraagt aan jouw organisatie en strategie.

Heb je ervaring met de Theory of Change en kun je die vertalen naar middelen, activiteiten, resultaten en impact die echt raakt.

Heb je KPI’s opgesteld die zowel kwantitatief inzicht geven als verrijkt zijn met het echte verhaal achter de cijfers.

Heb je inzicht in hoe je metingen inzet (nul-, tussen- en eind) en welke onderzoeksinstrumenten je daarbij helpen.

Heb je je eigen meetmodel en indicatoren ontwikkeld aan de hand van een praktijkcasus die je later opnieuw kunt inzetten.

Programma

Deel 1 – Ochtendsessie van 9.00 – 12.00 uur

  • Introductie in het social marketing proces: van probleem naar gedragsdoel
  • Inzicht in het belang van doelgroepgericht werken
  • Kennismaking met gedragsbeïnvloeding: motivatie, barrières, ondersteuning
  • Praktijkvoorbeelden: hoe pas je het toe in communicatie en beleid?

Deel 2 – Middagsessie van 13.00 – 16.30 uur

  • Werken met het 5-stappenmodel van social marketing
  • Gedragsanalyse: segmentatie, gedragsdoelen en context
  • Onderzoek & gedragsdata inzetten voor ontwerp van interventies
  • Hands-on oefening: eigen casus analyseren en vertalen naar strategie
  • Uitleg over de inzet van gedragsstrategieën: Inform, Support, Design, Control, Educate

Niveau en voorkennis

De training is op hbo-niveau en geschikt voor deelnemers zonder of met beperkte voorkennis van social marketing. Iedere incompanytraining wordt op maat gemaakt, waarbij we rekening houden met het kennisniveau en de ervaring van de groep.

Het onderzoekshuis

Bij Het Onderzoekshuis werken we dagelijks samen met beleidsprofessionals, communicatieadviseurs, wijkregisseurs, bestuurders, sociale ondernemers en docenten. Vanuit die praktijkervaring geven we trainingen, inspiratiesessies en gastcolleges en brengen we de nieuwste inzichten samen met jouw werkpraktijk. 

In deze eendaagse hands-on training maak je kennis met social marketing, geïnspireerd door internationale experts zoals Jeff French. Je ontdekt wat gedragsverandering is, welke (on)bewuste drijfveren menselijk gedrag sturen en hoe je strategieën inzet om verandering duurzaam vorm te geven.

Door theorie direct te koppelen aan je eigen casus ga je naar huis met inspiratie, kennis en handvatten om gedragsverandering in je werk te realiseren.

Over de trainers

Onderzoekshuis Tessa de Groot

Tessa de Groot

Tessa de Groot is specialist in social marketing, communicatie en branding. Ze geeft trainingen, gastcolleges, workshops en presentaties aan maatschappelijke organisaties en Hogescholen over doelgroepsegmentatie, emotionele beslissystemen en sociale campagnes. 

Onderzoekshuis Sheline van der Meer

Sheline van der Meer

Tessa de Groot is specialist in social marketing, communicatie en branding. Ze geeft trainingen en presentaties aan maatschappelijke organisaties door heel Nederland over doelgroepsegmentatie, emotionele beslissystemen en sociale campagnes. blalala

Onderzoekshuis Ida Kersseboom

Ida Kersseboom

Ida Kersseboom vertelt als ervaren gedragsveranderaar graag over gedragsverandering in presentaties en trainingen. Als marketeer vertelt zij graag hoe je de marketing inzet in relatie tot gedragsverandering, waarbij het  gaat om gedragsvoorkeur in plaats van merkvoorkeur. 

Wil jij deze training volgen of meer informatie?

Bel, app of mail met Ida Kersseboom

M: 06-25557911
E: ida@onderzoekshuis.nl
 
Deze trainingen zijn ook op maat te boeken of als verkorte kennis- of inspiratiesessie die jou verder brengt.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.