Home » Aanbod » Trainingen » Training Social Marketing
Training Social Marketing
Leer in één dag hoe je met marketingprincipes gedrag begrijpt en duurzaam verandert

Duur
Vorm
Tijd
Investering
1 dag
Incompany
6-12 personen
9.30 - 16.30 uur
€ 2.450
Inclusief materialen
Voor wie
Deze training is voor iedere professional die in zijn werk te maken heeft met een maatschappelijk of gedragsgerelateerd vraagstuk.
Je hebt data maar geen handelingsperspectief. Je communicatie lijkt te stranden, beleid raakt mensen niet echt, gedragsverandering is hooguit tijdelijk. Je voelt druk om resultaten te leveren, maar mist een scherp proces en duidelijke stappen. Wat je leert is dat je weet wat je doelgroep drijft en welke barrières ze ervaren. Je ontwikkelt een product of dienst die aansluit bij hun behoefte, met de juiste prijs (in tijd, moeite en geld), aangeboden op de juiste plek. Je communicatie raakt, partners versterken je aanpak en het proces is gestructureerd en herhaalbaar. Dat is de kracht van social marketing: van losse data naar blijvende verandering met impact!
Voorbeeld Quote: Met de training van het onderzoekshuis snap ik hoe waardevol het is om mijn doelgroep te kennen.
John Doe
Over de training
Social marketing is een krachtige aanpak om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken met de principes van marketing, toegepast op duurzame gedragsverandering. In deze training leer je hoe je gedragsinzichten en kwalitatief onderzoek combineert met strategieën die écht aansluiten bij de leefwereld van mensen. Je ontdekt wat hen motiveert of tegenhoudt, analyseert gedrag en ontwikkelt communicatie en interventies die duurzaam effect hebben. Geen droge theorie, maar praktische handvatten en oefeningen die je direct toepast op je eigen vraagstuk zodat je begrijpt waarom gedrag ontstaat en hoe je het blijvend kunt veranderen.
Resultaat
Na het volgen van deze training:
Heb je inzicht in hoe marketingprincipes bijdragen aan duurzame gedragsverandering;
Begrijp je beter waarom mensen doen wat ze doen en wat hen motiveert of tegenhoudt;
Begrijp je beter waarom mensen doen wat ze doen en wat hen motiveert of tegenhoudt;
Kun je communicatie en interventies ontwikkelen die aansluiten bij de leefwereld van mensen
Ga je naar huis met concrete aanknopings-punten om direct in je eigen werkpraktijk toe te passen.
Programma
Deel 1 – Ochtendsessie van 9.00 – 12.00 uur
- Introductie in het social marketing proces: van probleem naar gedragsdoel
- Inzicht in het belang van doelgroepgericht werken
- Kennismaking met gedragsbeïnvloeding: motivatie, barrières, ondersteuning
- Praktijkvoorbeelden: hoe pas je het toe in communicatie en beleid?
Deel 2 – Middagsessie van 13.00 – 16.30 uur
- Werken met het 5-stappenmodel van social marketing
- Gedragsanalyse: segmentatie, gedragsdoelen en context
- Onderzoek & gedragsdata inzetten voor ontwerp van interventies
- Hands-on oefening: eigen casus analyseren en vertalen naar strategie
- Uitleg over de inzet van gedragsstrategieën: Inform, Support, Design, Control, Educate
Niveau en voorkennis
De training is op hbo-niveau en geschikt voor deelnemers zonder of met beperkte voorkennis van social marketing. Iedere incompanytraining wordt op maat gemaakt, waarbij we rekening houden met het kennisniveau en de ervaring van de groep.
Het onderzoekshuis
Bij Het Onderzoekshuis werken we dagelijks samen met beleidsprofessionals, communicatieadviseurs, wijkregisseurs, bestuurders, sociale ondernemers en docenten. Vanuit die praktijkervaring geven we trainingen, inspiratiesessies en gastcolleges en brengen we de nieuwste inzichten samen met jouw werkpraktijk.
In deze eendaagse hands-on training maak je kennis met social marketing, geïnspireerd door internationale experts zoals Jeff French. Je ontdekt wat gedragsverandering is, welke (on)bewuste drijfveren menselijk gedrag sturen en hoe je strategieën inzet om verandering duurzaam vorm te geven.
Door theorie direct te koppelen aan je eigen casus ga je naar huis met inspiratie, kennis en handvatten om gedragsverandering in je werk te realiseren.
Over de trainers

Tessa de Groot
Tessa de Groot is specialist in social marketing, communicatie en branding. Ze geeft trainingen en presentaties aan maatschappelijke organisaties door heel Nederland over doelgroepsegmentatie, emotionele beslissystemen en sociale campagnes. blalala

Sheline van der Meer
Tessa de Groot is specialist in social marketing, communicatie en branding. Ze geeft trainingen en presentaties aan maatschappelijke organisaties door heel Nederland over doelgroepsegmentatie, emotionele beslissystemen en sociale campagnes. blalala

Ida Kersseboom
Ida Kersseboom vertelt als ervaren gedragsveranderaar graag over gedragsverandering. Als marketeer vertelt zij graag hoe je de marketing inzet in relatie tot gedragsverandering, waarbij het gaat om gedragsvoorkeur in plaats van merkvoorkeur.
Wil jij deze training volgen of meer informatie?
Bel, app of mail met Ida Kersseboom
