Training Social Marketing

Leer in één dag hoe je met marketingprincipes gedrag begrijpt en duurzaam verandert

Onderzoekshuis - Tessa de Groot - Lucy Schreutelkamp

Duur

Vorm

Tijd

Investering

1 dag

Incompany
5-15 personen

9.30 - 16.30 uur

€ 3.250
Incl. materialen, excl. locatie/lunch

Duur: 1 dag

Vorm: Incompany 5-15 personen

Tijd: 09.30 -12.30 , 13.30 – 16.30

Investering: €3.250

incl. materialen, excl. locatie

 Je hebt data maar geen handelingsperspectief. Je communicatie lijkt te stranden, beleid raakt mensen niet echt, gedragsverandering is hooguit tijdelijk. Je voelt druk om resultaten te leveren, maar mist een scherp proces en duidelijke stappen. Wat je leert is dat je weet wat je doelgroep drijft en welke barrières ze ervaren. Je ontwikkelt een product of dienst die aansluit bij hun behoefte, met de juiste prijs (in tijd, moeite en geld), aangeboden op de juiste plek. Je communicatie raakt, partners versterken je aanpak en het proces is gestructureerd en herhaalbaar. Dat is de kracht van social marketing: van losse data naar blijvende verandering met  impact!

De social marketing training gaf ons meteen praktische inzichten die we direct konden toepassen in onze communicatie. De sessies waren inspirerend en hielpen ons sterker te verbinden met onze doelgroepen.

Over de training

Social marketing is een krachtige aanpak om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken met de principes van marketing, toegepast op duurzame gedragsverandering. In deze training leer je hoe je gedragsinzichten en kwalitatief onderzoek combineert met strategieën die écht aansluiten bij de leefwereld van mensen. Je ontdekt wat hen motiveert of tegenhoudt, analyseert gedrag en ontwikkelt communicatie en interventies die duurzaam effect hebben. Geen droge theorie, maar praktische handvatten en oefeningen die je direct toepast op je eigen vraagstuk zodat je begrijpt waarom gedrag ontstaat en hoe je het blijvend kunt veranderen.

Voor wie

Deze training is voor iedere professional die in zijn werk te maken heeft met een maatschappelijk of gedragsgerelateerd vraagstuk. De training is op hbo-niveau en geschikt voor deelnemers zonder of met beperkte voorkennis van social marketing. Iedere incompanytraining wordt op maat gemaakt, waarbij we rekening houden met het kennisniveau en de ervaring van de groep.

Na deelname ontvang je een certificaat dat je nieuwe kennis en vaardigheden onderstreept.

Resultaat

Na het volgen van deze training:

Heb je basiskennis over social marketing is weet je hoe je de principes kunt inzetten voor sociale vraagstukken

Heb je inzicht in hoe je de doelgroep kunt segmenteren met een bijbehorende gedragsfocus;

Begrijp je beter waarom mensen doen wat ze doen en wat hen motiveert of tegenhoudt;

Kun je communicatie en interventies ontwikkelen die aansluiten bij de leefwereld van mensen

Ga je naar huis met concrete aanknopings-punten om direct in je eigen werkpraktijk toe te passen.

Programma

Deel 1 – Ochtendsessie van 9.00 – 12.00 uur

  • Introductie in het social marketing proces: van maatschappelijk probleem naar gedragsdoel
  • Inzicht in het belang van doelgroepgericht werken
  • Kennismaking met gedragsbeïnvloeding: motivatie, barrières, ondersteuning
  • Praktijkvoorbeelden: hoe pas je het toe in communicatie, beleid en aanpak dat raakt?

Deel 2 – Middagsessie van 13.00 – 16.30 uur

  • Werken met het 5-stappenmodel van social marketing
  • Gedragsanalyse: segmentatie, gedragsdoelen en context
  • Onderzoek & gedragsdata inzetten voor ontwerp van interventies
  • Hands-on oefening: eigen casus analyseren en vertalen naar strategie
  • Uitleg over de inzet van gedragsstrategieën: Inform, Support, Design, Control, Educate

Het onderzoekshuis

Bij Het Onderzoekshuis werken we dagelijks samen met beleidsprofessionals, communicatieadviseurs, wijkregisseurs, bestuurders, sociale ondernemers en docenten. Vanuit die praktijkervaring geven we trainingen, inspiratiesessies en gastcolleges en brengen we de nieuwste inzichten samen met jouw werkpraktijk. 

In deze eendaagse hands-on training maak je kennis met social marketing, geïnspireerd door internationale experts zoals Jeff French. Je ontdekt wat gedragsverandering is, welke (on)bewuste drijfveren menselijk gedrag sturen en hoe je strategieën inzet om verandering duurzaam vorm te geven.

Door theorie direct te koppelen aan je eigen casus ga je naar huis met inspiratie, kennis en handvatten om gedragsverandering in je werk te realiseren.

Over de trainers

Onderzoekshuis Tessa de Groot

Tessa de Groot

Tessa de Groot is specialist in social marketing, communicatie en branding. Ze geeft al jaren trainingen, gastcolleges, workshops en presentaties aan maatschappelijke organisaties en Hogescholen over doelgroepsegmentatie, emotionele beslissystemen, sociale campagnes en het maken van impact door verhalen achter de cijfers. 

Onderzoekshuis Ida Kersseboom

Ida Kersseboom

Ida Kersseboom vertelt als ervaren gedragsveranderaar graag over doelgroepsegmentatie en gedragsverandering in presentaties en trainingen. Zij vertelt graag hoe je marketing inzet in relatie tot gedragsverandering, waarbij het gaat om gedragsvoorkeur in plaats van merkvoorkeur. Ook is ze benieuwd naar jouw verhaal.

Onderzoekshuis Sheline van der Meer

Sheline van der Meer

Sheline van der Meer spreekt dagelijks met (kwetsbare) doelgroepen over diverse thema’s en is een ervaren trainer. De verhalen vertaalt ze naar concrete inzichten en oplossingen  Door te luisteren laat ze zien hoe je doelgroepen beter kunt begrijpen en ondersteunen. Zo helpt ze gemeenten en maatschappelijke organisaties met hun vraagstuk.

Wie je voor gingen…

Wil jij deze training volgen of meer informatie?

Bel, app of mail met Ida Kersseboom

M: 06-25557911
E: ida@onderzoekshuis.nl
 
Deze trainingen zijn ook op maat te boeken of als verkorte kennis- of inspiratiesessie die jou verder brengt.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Naam*