Training : FCD-methodiek

Find, Connect, Deepen: in deze training ontdek je de kracht van doelgroepinzicht

Onderzoekshuis - Tessa de Groot - Lucy Schreutelkamp

Duur

Vorm

Tijd

Investering

0,5 dag

Incompany
5-15 personen

09.30 - 12.30 uur
13.30 - 16.30 uur

€ 1.695
Incl. materialen, excl. locatie

Voor wie

In deze praktische halve dag maak je kennis met de FCD-methodiek: Find, Connect, Deepen. Deze aanpak helpt je niet alleen je doelgroep te bereiken, maar vooral om ze te begrijpen. We laten zien waarom één algemene boodschap vaak niet werkt en hoe je met segmentatie op houding, gedrag en behoeften verder komt.

Je praat met mensen, maar toch voelt het incompleet. Alsof er een laag ontbreekt: wat drijft ze nu echt, wat houdt ze tegen? Zolang die motivaties en barrières verborgen blijven, mist jouw aanpak aansluiting. Met de FCD-methodiek doorbreek je dat. Je zoekt gelijkwaardig contact. Niet alleen in gesprek, maar ook door mee te doen als dat helpt: dansen, zingen, sporten. Zo stap je hun leefwereld binnen en ervaar je wat hen beweegt. Met die inzichten ontwikkel je beleid, communicatie en interventies die écht aansluiten en leiden tot blijvende impact.

Voorbeeld Quote: Met de training van het onderzoekshuis snap ik hoe waardevol het is om mijn doelgroep te kennen.

Over de training

Deze praktische training laat je kennismaken met de FCD-methodiek (Find, Connect, Deepen). Je ontdekt hoe effectieve communicatie en beleid beginnen bij een scherp beeld van je doelgroep. We laten zien waarom een algemene boodschap vaak niet werkt en hoe je kunt segmenteren op houding, gedrag en behoeften. Met interactieve oefeningen en voorbeelden stap je in de leefwereld van je doelgroep, ervaar je hun motivaties en barrières en vertaal je deze inzichten naar beleid, interventies en communicatie die aansluiten.

Resultaat

Na het volgen van deze training:

Je begrijpt waarom doelgroepsegmentatie cruciaal is en hoe dit past binnen de FCD-methodiek (Find, Connect, Deepen).

Je kunt doelgroepen segmenteren op gedrag, motivatie en behoeften, en ziet hoe dit richting geeft aan beleid en communicatie.

Je hebt geoefend met FCD in de praktijk, via realistische doelgroep-profielen (zoals jongeren met mentale druk of ouderen in sociaal isolement).

Je beschikt over verdiepende FCD-vragen waarmee je drijfveren, barrières en behoeften van je doelgroep boven tafel krijgt.

Je kunt de eerste stappen zetten om FCD in je eigen werk toe te passen, zodat je interventies en communicatie écht aansluiten en impact vergroten.

Programma

Programma dagdeeltraining FCD-Methode

  • Introductie & context
    – Waarom doelgroepsegmentatie onmisbaar is voor beleid, communicatie en interventies
    -Introductie van de FCD-methodiek (Find, Connect, Deepen)
  • Segmentatie in de praktijk 
    – Hoe je kunt je segmenteren op gedrag, motivatie en behoeftent
  • Oefenen met doelgroep-profielen 
    – In groepjes werken met realistische profielen, bijvoorbeeld: ouders met kinderen (4–12 jaar), jongeren met mentale druk of ouderen in sociaal isolement
    – Toepassen van FCD-stappen: Find, Connect, Deepen
    – Ontdekken welke inzichten dit oplevert
  • Verdiepende oefening: doelgroepvragen 
    – Beantwoorden van vragen over problemen, behoeften, drempels, motivatie en bereikbaarheid
    – Reflectie-oefening: welke aannames laat je los? Wat ontdek je nieuw?
  • Gezamenlijke terugkoppeling & vertaling naar eigen werk 
    – Delen van de belangrijkste inzichten per groep
    – Hoe je deze inzichten meeneemt naar je eigen beleid, interventie of communicatie.

 

Veel voorbeelden, oefeningen en tips om de FCD-methodiek verder te gebruiken in de praktijk

 

Niveau en voorkennis

De training is op hbo-niveau en bedoeld voor professionals werkzaam bij een publieke organisatie. Iedere incompany training wordt op maat gemaakt, waarbij we rekening houden met het kennisniveau en de ervaring van de groep.

Het onderzoekshuis

Bij Het Onderzoekshuis werken we dagelijks samen met beleidsprofessionals, communicatieadviseurs, wijkregisseurs, bestuurders, sociale ondernemers en docenten. Vanuit die praktijkervaring geven we trainingen, inspiratiesessies en gastcolleges en brengen we de nieuwste inzichten samen met jouw werkpraktijk. 

Over de trainers

Onderzoekshuis Tessa de Groot

Tessa de Groot

Tessa de Groot is specialist in social marketing, communicatie en branding. Ze geeft trainingen, gastcolleges, workshops en presentaties aan maatschappelijke organisaties en Hogescholen over doelgroepsegmentatie, emotionele beslissystemen, sociale campagnes en het maken van impact door verhalen achter de cijfers. 

Onderzoekshuis Ida Kersseboom

Ida Kersseboom

Ida Kersseboom vertelt als ervaren gedragsveranderaar graag over gedragsverandering in presentaties en trainingen. Als marketeer vertelt zij graag hoe je marketing inzet in relatie tot gedragsverandering, waarbij het gaat om gedragsvoorkeur in plaats van merkvoorkeur. Ook is benieuwd naar jouw verhaal!

Onderzoekshuis Sheline van der Meer

Sheline van der Meer

Ida Kersseboom vertelt als ervaren gedragsveranderaar graag over gedragsverandering in presentaties en trainingen. Als marketeer vertelt zij graag hoe je marketing inzet in relatie tot gedragsverandering, waarbij het gaat om gedragsvoorkeur in plaats van merkvoorkeur. Ook is benieuwd naar jouw verhaal!

Wil jij deze training volgen of meer informatie?

Bel, app of mail met Ida Kersseboom

M: 06-25557911
E: ida@onderzoekshuis.nl
 
Deze trainingen zijn ook op maat te boeken of als verkorte kennis- of inspiratiesessie die jou verder brengt.

Bel mij terug

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.